USTEC·STEs (IAC) iniciem una campanya per donar a conèixer al personal dels centres com actuar en cas de patir una agressió a les aules.

Els darrers mesos, els delegats i delegades sindicals d’USTEC·STEs (IAC) estem rebent per diferents canals moltes sol·licituds d’ajuda davant de situacions d’agressions de l’alumnat cap al personal dels centres. Constatem, docns, en els darrers temps s’està produint un increment de casos d’agressions cap al personal d’atenció educativa (PAE) i docent.

Escenes d’agressivitat, insults i amenaces són cada vegada més habituals i s’estan normalitzant. La manca de directrius clares per part de l’Administració sobre què fer davant d’aquestes situacions fa que sovint passin desapercebudes i no acabin sent assumides i abordades com caldria.

Tot i que cada vegada és més elevada la xifra de personal que ha patit alguna agressió física o verbal, la gran majoria desconeixen els seus drets i els passos a seguir, així com l’existència dels Comitès de Salut i altres òrgans de vigilància i prevenció de riscos laborals.

Al mateix temps, com que no queden registrades, és impossible comptabilitzar les agressions que pateixen els treballadors i treballadores dels centres educatius. Ara per ara no existeix cap protocol ni cap aplicatiu que permeti deixar-ne constància i això fa que no hi hagi xifres clares d’agressions que ens permetin dimensionar la problemàtica amb més precisió. I si això passa és per la deixadesa de l’Administració o, pitjor encara, per la manca de voluntat de ser clars i transparents en aquest assumpte.

Davant d’aquesta situació, el sindicat USTEC hem decidit engegar una campanya que pretén arribar a tot el personal dels centres educatius per proposar a les persones afectades unes instruccions clares que recullen uns passos a seguir en cas de patir una agressió, sigui de la gravetat que sigui, per tal que, paral·lelament a l’abordatge concret de l’incident o accident, es formalitzi un registre de tota agressió sense excepció.

Per això farem arribar a tot el professorat i el personal PAE una infografia (que adjuntem al comunicat) amb els passos detallats a seguir en aquestes situacions i engeguem una campanya audiovisual amb casos concrets.

La campanya, elaborada per l’equip de salut laboral del sindicat, pretén visibilitzar la problemàtica i exigir solucions efectives per part de l’Administració. Des d’USTEC·STEs considerem que, si volem una educació de qualitat, cal prioritzar el benestar psicosocial i la seguretat de les persones que treballem a l’ensenyament. Per fer-ho possible, cal una implicació activa de les famílies i de l’Administració en defensa dels drets del seu personal. Per altra banda, la nostra tasca educativa també se centra en la transmissió de valors al nostre alumnat. No fer res davant d’una conducta agressiva reforça aquesta conducta i transmet el missatge que aquesta conducta està bé i que la pot continuar fent sense problema. I aquest valor no el podem transmetre mai.

Davant de l’augment de la violència verbal i física als centres educatius, les agressions patides per  part d’alumnes i la inacció de la Conselleria per defensar els drets i el benestar físic i emocional del personal educatiu, cal actuar amb urgència.

Prou! No a les agressions al personal dels centres!

Descarrega’t en PDF una infografia sobre la violència escolar en aquest enllaç.

INFOGRAFIA Violència escolar k-definitiva_page-0001