USTEC·STEs (IAC) recollim i traslladem a l’administració incidències del procés d’oposició iniciat aquest cap de setmana, i manifestem novament el nostre rebuig a aquest model caduc d’accés a la funció pública

Aquest cap de setmana, 17.764 aspirants han iniciat el procés d’oposició per optar a una de les 9.344 places oferides pel Departament. Abans de començar les proves, més d’un miler de places, principalment de secundària i formació professional, ja sabem que quedaran desertes perquè l’oferta és superior al nombre d’aspirants. A més, entre el 30 i el 40% dels aspirants en diferents especialitats no es van presentar dissabte, i aquesta xifra anirà en augment a mesura que avancin les fases del procés. Això es deu a la pèrdua de prestigi i condicions laborals de la funció docent, i a la persistència d’un procés per accedir a la funció pública obsolet i injust en moltes ocasions.

Com en ocasions anteriors, USTEC·STEs hem identificat diverses incidències i mancances del procés que ja hem recollit i traslladat a l’administració:

• Denunciem que des de l’administració no es dictin unes instruccions clares pels criteris de correcció, comunes a tots els tribunals, i que es deixin a mercè de cada tribunal, cosa que genera disfuncions i criteris desiguals. La manca d’instruccions fa que, en diversos casos, tribunals de la mateixa especialitat actuïn de maneres diferents i donin indicacions contradictòries.

• Tot i que l’acte de presentació va ser el dissabte 27, en moltes de les seus encara no hi ha penjades les llistes de les persones presentades.

• El tribunal 2 de PMU no ha fet la prova del tema de forma anònima, sinó que les persones aspirants han hagut d’escriure nom, cognoms i DNI a l’examen i posteriorment llegir el tema, cosa contrària a la resolució. Si es confirma la situació, la considerem molt greu, un incompliment flagrant de la normativa que regula les oposicions i una vulneració dels drets dels participants. Això hauria de comportar la paralització immediata de les proves en aquest tribunal o, en tot cas, la nul·litat d’aquesta part.

• En un dels exercicis pràctics de dibuix hi havia una errada en l’enunciat que a tots els tribunals s’ha detectat quan feia estona que es duia a terme la prova. Els tribunals no ho han compensat afegint més temps per tal que les persones afectades no es veiessin perjudicades i només en algun cas el tribunal ha informat que tindran en compte aquest fet a l’hora de fer la correcció.

• El tribunal 15 d’orientació educativa ha dit als aspirants que si no duien tota la normativa impresa íntegrament no la podien entrar. A la resolució enlloc consta que sigui obligatori dur tota la normativa sencera. Les persones que opositen en aquest tribunal es veuen perjudicades greument per una decisió del tribunal que no atén cap raó justificada i això podria ser motiu d’anul·lació i implicaria la posterior repetició de la prova per no respectar els seus drets, a banda que es crea un greuge comparatiu entre qui va portar tota la normativa impresa i qui no.

• Els supòsits pràctics d’infantil demanaven el desenvolupament d’una SA sencera mentre que als de primària només es demanava el desenvolupament d’una sessió. Aquesta diferència és incomprensible i suposa un perjudici per les persones d’infantil, ja que els ha mancat temps per poder desenvolupar el supòsit sencer en 3 h.

• El tribunal 9 d’infantil ha indicat als aspirants que per a la defensa de la programació i la SA només podien portar un sol guió d’un full per les dues cares i no un guió d’un full per les dues cares per a cada part, com està recollit a la resolució. No és l’únic tribunal que ha donat aquesta instrucció, algun tribunal de primària també ho ha fet.

• El tribunal 1 de l’especialitat 611 (Mecanització i manteniment de maquinària), ha convocat proves el dia 1 de maig. L’1 de maig no és un festiu qualsevol, pel seu caràcter reivindicatiu. No estem d’acord que s’hi facin proves i exigim la rectificació dels tribunals que les han convocades.

Demanem als aspirants que contacteu amb nosaltres si heu viscut qualsevol altra situació anòmala durant el desenvolupament de les proves que hagi provocat un greuge.

Així mateix, reiterem que aquest no és el nostre model d’accés a la funció pública. Seguim reclamant la doble via d’accés a la funció docent: una via que consolidi les persones de dins del sistema, amb una avaluació continuada basada en l’experiència (per mèrits); i una altra per a les persones de fora del sistema o amb poc temps treballat, però amb proves no eliminatòries, menys memorístiques, amb criteris de correcció públics i transparents i amb una prova equivalent al concurs d’oposició extraordinari pel que fa a programacions didàctiques. Per fer-ho, cal modificar el Reial decret 276, així que USTEC·STEs hem demanat al Departament que negociï els canvis pertinents al Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Fa uns anys havíem guanyat millores com començar per la defensa de la programació didàctica, però enguany fem una passa enrere i altre cop es comença pel tema i el supòsit pràctic. A més a més, es mantenen les proves com a eliminatòries i s’atorga un pes major a la fase d’oposició que a la de concurs.

El Departament tampoc ha acceptat les nostres demandes per garantir una solució a les persones no estabilitzades en els processos anteriors, com ara destinar les places desertes del concurs d’oposició extraordinari a l’estabilització o atorgar-los una fase prèvia després del funcionariat a les adjudicacions d’estiu.

Per això mantenim la defensa d’un pacte d’estabilitat per a totes les persones en abús de temporalitat. D’una banda, cal reconèixer el dret a compensació a tothom que hagi participat dels processos d’estabilització i, de l’altra, establir un acord per garantir que ocuparan una vacant (a prop del lloc de residència) durant un període de temps suficient per a la funcionarització.