Pèrdua de poder adquisitiu per culpa de l’IPC

Els últims tres anys, tant docents com la resta de la classe treballadora hem patit una escalada inflacionista que ens ha portat a una pèrdua de poder adquisitiu alarmant, d’aproximadament el 20% des del 2009.

Això suposa que cada dia som més pobres, mentre d’altres continuen acumulant riquesa i omplint-se les butxaques.

Però la inflació no és l’única raó del nostre empobriment. També ho són les retallades salarials als treballadors i treballadores públiques en plena crisi financera de 2010; la retallada del fons social i dietes; el no reconeixement d’alguns càrrecs, com la tutorització d’estudiants universitaris; els acords signats per CCOO i UGT des de Madrid per l’increment de sou per sota de l’IPC; la retallada del primer sexenni de 6 a 9 anys i una acumulació del deute que, fa pocs dies, era bandejat per aquests dos mateixos sindicats, amb la signatura d’un acord que no compromet el Departament d’Educació a reconèixer-lo.

A tot això s’hi ha de sumar una crisi social cronificada. Crisi que implica unes desigualtats que empenyen molts professionals a la misèria (prop del 30% dels infants i joves estan per sota del llindar de la pobresa); una emergència d’habitatge que ha suposat una pujada del 66% en el lloguer els últims deu anys (pot arribar a suposar un 50-60% del nostre sou); un increment terrible dels preus dels productes bàsics, i un augment de preus en les factures dels subministraments.

La situació és insostenible i cal ser-ne conscients per tal d’assenyalar els culpables i els còmplices, que han situat el professorat de Catalunya a la cua salarial de l’Estat espanyol, sent Catalunya la segona zona més cara on viure.

Per això, USTEC·STEs (IAC) continuem la campanya de denúncia de les condicions salarials del nostre col·lectiu i posem a la teva disposició una nova calculadora que et permetrà conèixer, de forma aproximada, quina ha estat la pèrdua de poder adquisitiu acumulada en funció de l’evolució de l’IPC, així com la pèrdua total amb l’acumulació del deute generat per la retallada del sexenni.

USTEC·STEs seguirem lluitant per la millora de les nostres condicions salarials i materials a les aules, ja que entenem que és cabdal per fer més atractiva la nostra feina davant la manca de professorat i volem millorar la reputació social que el Departament ha minat de forma planificada. Per això exigim: el reconeixement del deute adquirit amb la retallada del sexenni de 6 a 9 anys i el calendari del retorn; l’augment del sou base a escala estatal i el complement específic de la comunitat autònoma que ens permeti, com a mínim, situar-nos a la mitjana de la resta de l’estat; la retribució de tots els càrrecs, i la recuperació del fons social i les dietes en sortides.

A més, per carregar-nos de raons i arguments, compartim amb tu la xerrada “La pèrdua del poder adquisitiu a l’educació de Catalunya”, celebrada l’any passat a la sala d’actes de Rosa Sensat:

calculadora-perdua-ipc