Comunicat

FP

Cotització de l’alumnat en pràctiques al règim general de la seguretat social: Un pas endavant, però insuficient.

Si bé la formació acadèmica és de summa importància en qualsevol sistema educatiu i formatiu, en el cas de la formació professional (FP) el contacte amb l’empresa té un caràcter molt valuós per a aquesta i també per a l’alumnat.

USTEC·STEs (IAC) sempre hem defensat que l’alumnat d’FP pugui realitzar pràctiques retribuïdes en els centres de treball, empreses, administracions públiques… com a complement als estudis realitzats, i això implica que aquest alumnat-treballador ha d’estar assegurat a la seguretat social. Perquè no hem d’obviar que l’alumne/a en pràctiques treballa i, per tant, se l’ha de considerar a tots els efectes com a un/a treballador/a més a l’empresa.

Després de molt temps de reivindicacions, s’ha aconseguit que la Llei, en concret, el Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, obligui a assegurar a la seguretat social l’alumnat que cursi les pràctiques en empreses, és a dir, el mòdul de Formació en Centres de Treball (FCT), a partir de l’1 de gener de 2024. Aquesta data és ja una moratòria, perquè en un primer moment es volia implementar l’1 d’octubre de 2023. Malauradament, la cotització no s’acompanyarà de retribucions econòmiques.

Per la seva banda, el Departament d’Educació fa temps que sabia que la nova llei obligava a assegurar aquest alumnat i que tenia un termini per gestionar-ho, però no ha estat fins ara que ha mogut fitxa tot i ser un tema tan delicat per a l’alumnat, famílies, personal docent i també per a les empreses. Potser si els temes relacionats amb la formació professional tornessin a passar per la Mesa Sectorial de Negociació del Personal Docent no Universitari, no ens hauríem trobat en aquesta situació.

Aquesta nova mesura, l’obligatorietat d’assegurar l’alumnat, implica una nova càrrega laboral sobre el professorat d’FP, i tot això per la manca de previsió, potser deixadesa, del Departament. En tot cas, el Departament ha de facilitar els recursos humans i econòmics necessaris perquè els centres educatius puguin implementar aquesta nova realitat als centres, ja que seran aquests els que, en gran part, gestionaran, directament o indirecta, la majoria dels tràmits administratius pertinents. És a dir, la mesura suposa una ingent quantitat de paperassa i burocràcia afegida a la tasca docent. Per això exigim al Departament l’establiment de les mesures necessàries, amb caràcter d’urgència, perquè els docents puguin assumir l’acompliment del mandat. Mesures entre les quals ha de ser-hi la reducció d’una hora lectiva per cada 3 alumnes que cursin FCT, amb el complement retributiu corresponent. En cap cas, la nova situació ha de suposar l’augment de la càrrega laboral del professorat, la qual, en l’actualitat, ja és desproporcionada.

Així doncs, per fer front a la nova situació, des d’USTEC·STEs exigim al Departament la reducció de les hores lectives del professorat d’FP i proposem els següents canvis per la coordinació FP i les tutories FCT / DUAL:

Respecte al coordinador o coordinadora d’FP, que formi part de l’equip de direcció, reconegut com a òrgan unipersonal de direcció. La reducció horària derivada ha de ser, amb 2 famílies professionals, de 9 hores; amb 3 o 4 famílies professionals, de 12 hores: amb 5 famílies o més de 40 grups, de 18 hores, i amb 7 o més famílies professionals o més de 60 grups, de 30 hores.

Pel que fa als tutors i tutores dFCT, cal una reducció d’una hora lectiva per cada 3 alumnes i l’establiment del respectiu complement retributiu.

Quant al tutor de DUAL, cal una reducció d’una hora lectiva per cada 2 alumnes i l’establiment del corresponent complement retributiu.

Per acabar, sobre la gestió de les dietes de transport per visitar les empreses, reclamem més eficàcia i un reconeixement i pagament automàtic.

Exigim al Departament una veritable aposta per la formació professional!