Meses Sectorials

Resum mesa sectorial 13 de desembre de 2023

Negociació de condicions laborals: reversió de retallades.

RESUM DE LA MESA SECTORIAL DEL PERSONAL DOCENT

13 de desembre de 2023

Aquest dimecres hem celebrat una nova mesa per continuar la negociació de les reivindicacions laborals del col·lectiu docent, represa a la mesa del 5 de desembre.

La mesa ha acabat amb l’acord unitari dels sindicats de fer arribar al Departament una contraproposta de recuperació de condicions laborals i seguir negociant el dijous 21 de desembre.

Durant la reunió, la part social hem exposat de forma unitària que la proposta lliurada pel Departament suposa un plantejament a la baixa respecte al punt en què es trobava la negociació el passat maig-juny, i que no és una oferta acceptable.

Sobre les mancances de la proposta i les nostres exigències de mínims hem exposat que:

• No es recull un reconeixement i calendari de retorn del deute derivat de la retallada dels estadis. Es tracta d’una línia vermella i un greuge entre treballadors que no podem acceptar. Els sexennis s’haurien de restablir el gener del 2024 i reconèixer-ne explícitament el deute, del qual estem oberts a negociar els termes i el calendari de retorn.

• L’equiparació per als docents de l’FP ha de ser permanent, no pas “transitòria”. Es tracta d’una clàusula inacceptable.

• No es fixa una data de retorn de la retallada de 2h lectives als majors de 55 anys. Demanem que s’estableixi pel curs vinent.

També hem denunciat que si les paraules de la consellera són honestes i realment es vol canviar d’etapa i abordar un pacte de país per a l’educació després dels mals resultats PISA, cal que es compti amb el consens dels sindicats. Exigim tancar la carpeta de les retallades i obrir, tot seguit, un període de negociació per abordar qüestions cabdals: ordre de calendari, estabilització, decret de plantilles, ràtios, pèrdua de poder adquisitiu, recursos per a la inclusiva, dignificació de la professió docent, etc.

L’administració ha respost que no s’ha pogut tancar un acord perquè hi ha massa demandes, però sí que s’han pogut fer acords parcials. Sobre els punts de l’oferta feta, ha afirmat que:

• Sexennis: Hi ha voluntat de tancar el tema, però tenen la porta tancada amb relació al deute i no reconeixeran cap deute vinculat a l’ampliació de 6 a 9 anys. El gabinet central del govern de la Generalitat ha analitzat i dictaminat que no dona lloc a cap reconeixement. No aconseguiran pressupost per poder assumir cap deute amb informe de jurídica. L’oferta és negociar la data de reconeixement.

• Equiparació FP: No és cap reversió d’una retallada, seria un nou guany. Cal complir la nova normativa estatal, però només pel professorat que té la titulació exigida. Més enllà, es proposa crear un complement retributiu per equiparar econòmicament tot el professorat sense titulació, però seria un “complement transitori absorbible”, és a dir, s’atorgaria fins que s’acaben les condicions que hi donen accés (jubilació o canvi d’especialitat).

• Majors de 55: No hi ha prou professorat per cobrir les necessitats que implicaria aquesta mesura. Calen més de 700 dotacions, per això es planteja a partir del curs 25-26, per obtenir més recursos humans.

• Estabilització: S’ha creat un grup de treball i s’inclourà en l’ordre del dia de la mesa del dia 21. Cal un acord en la mateixa línia que s’està treballant amb el grup de funció pública. La voluntat és tancar-ho durant el primer trimestre del 2024.

La part social hem acordat, de forma unitària, fer arribar una contraproposta per continuar negociant a la mesa el 21 de desembre.

USTEC·STEs (IAC) hem afegit que:

• Constantment se cita la plataforma reivindicativa dels 14 punts i l’administració dona el missatge que s’han aconseguit gairebé tots i que només en queden 4, però no és així. Considerem, com a USTEC·STEs, que n’estem molt lluny. Aquí es poden veure les demandes i quantes s’han complert:

Inversió del 6% del PIB a educació

Restabliment de l’horari lectiu

Reducció de ràtios estructurals

Parcial/insuficient

Cap tancament a la pública

Conversió dels 1/3 a mitges jornades

Caràcter lectiu de les 2h als majors 55

Increment de PAE

Parcial/insuficient

Recuperació del poder adquisitiu

Reconeixement del primer estadi als 6 anys

Retirada del decret de plantilles

Equiparació salarial de l’FP

Retirada de l’ordre de calendari

Pacte d’estabilitat

Retirada del nou currículum

Blindatge de la immersió lingüística

Negociació real

Cessament del conseller Cambray

Com s’ha esmentat, el reconeixement del deute és una línia vermella. La part social donem marge a l’administració per negociar el calendari i els termes del retorn. El dictamen jurídic de la Generalitat dona marge a retornar-lo, l’administració n’ha fet una lectura restrictiva.

El complement de l’equiparació ha de ser permanent i per a tots els cossos (PTFP, mestres de taller i sectors singulars) amb independència del moment en què la persona hagi entrat al sistema.

Sobre les dues hores lectives dels majors de 55 anys, fa uns mesos l’administració ho va programar i no hi ha hagut cap canvi substancial per impossibilitar-ho. No per a totes les dotacions necessàries hi ha manca de professorat. D’aquestes 700 dotacions, n’hi ha de primària, de gent amb càrrec, especialitats de secundària sense mancances… quina és l’afectació real? El 2025 tampoc estarà resolta la manca de professorat si no hi ha una millora de condicions laborals.

Per tot això, USTEC·STEs reiterem la necessitat de tancar la carpeta de les retallades, així com resoldre la qüestió del calendari i l’estabilització de tots els treballadors i treballadores. Al mateix temps, valorem la unitat i predisposició de les organitzacions sindicals pel diàleg i per canviar una dinàmica que ja dura massa.

Això ha de permetre complir amb els compromisos del govern i abordar noves qüestions essencials per a l’educació pública: la inversió del 6% del PIB en educació, l’estabilització, la reducció estructural de ràtios, els recursos per a l’educació inclusiva, la derogació del Decret de Plantilles i, sobretot, la recuperació del poder adquisitiu.

Prou excuses! No és qüestió de pressupost, és qüestió de voluntat. Recuperem i millorem les nostres condicions laborals!