USTEC•STEs, STEI Intersindical i STEPV-Iv es reuneixen per analitzar la situació de la llengua a l’ensenyament.

Els tres sindicats majoritaris de l’ensenyament a Catalunya, Illes Balears i País Valencià continuaran treballant conjuntament per evitar qualsevol retrocés en l’ensenyament.

Els tres sindicats majoritaris de l’ensenyament a Catalunya (USTES·STEs), Illes Balears (STEI Intersindical) i País Valencià (STEPV-Iv) s’han reunit per tractar la situació de l’ensenyament i, especialment, de la llengua a l’ensenyament, arran dels canvis de govern a les Illes Balears i al País Valencià, que han passat de governs de coalició de forces progressistes a governs de coalició de la dreta i l’extrema dreta.

Els acords de govern que aplicaran les noves autoritats, tant a les Illes Balears com al País Valencià, comportaran retrocessos importants en matèria lingüística, però també en el conjunt de l’ensenyament. Uns acords que perverteixen el terme “llibertat” (d’elecció de llengua, d’elecció de centre, etc.), ja que amaguen que només pot elegir qui està en condicions de fer-ho. Uns acords que neguen a les persones castellanoparlants l’oportunitat d’aprendre la llengua pròpia del territori.

A les Illes Balears ja han pres possessió els nous consellers i conselleres i, en educació, s’han començat a nomenar les primeres direccions generals i s’ha suprimit la Direcció General de Política Lingüística. Al País Valencià s’han nomenat avui les persones que formaran part del nou govern de Carlos Mazón. A Catalunya no hi ha hagut eleccions autonòmiques, però des de fa uns anys l’ensenyament està rebent una forta ofensiva judicial en matèria idiomàtica que intenta qüestionar el model d’immersió lingüística malgrat que aquest model compta amb un amplíssim suport entre la població catalana. A més, aquesta ofensiva està afectant, de retruc, negativament tant el País Valencià com les Illes Balears.

Per tot això, les tres organitzacions s’han refermat en la defensa de la llengua i de l’ensenyament i s’han compromès a fer front comú, juntament amb altres organitzacions, per frenar qualsevol retrocés a l’ensenyament. Igualment, animen al conjunt de la societat a subscriure’s a les publicacions periòdiques en català que s’editen en els tres territoris,  arran de la censura de l’Ajuntament de Borriana d’aquestes publicacions a la biblioteca municipal de l’esmentada localitat de Castelló.

.

18 de juliol de 2023