El Departament ha dit no a l’equiparació salarial del professorat d’FP

Equiparació salarial

En la Mesa de negociació d’aquest dilluns 14 de novembre, el Departament s’ha desdit del seu compromís amb el Parlament de Catalunya de complir amb el seu mandat i equiparar salarialment el professorat del cos de professorat tècnic de formació professional (PTFP).

El Departament, després de tres anys d’assegurar que acataria l’ordre del poble català —representat pel Parlament de Catalunya— d’equiparar salarialment el professorat d’FP, quan ja tenia quantificats els diners que implicaria l’assoliment d’aquest dret, avui ha manifestat que no ho farà i que insta el professorat amb titulació superior de Formació Professional que es tregui una titulació universitària abans del 19 de gener de 2026 per tal de poder integrar-se al cos de secundària. Al mateix temps, ha recomanat cursar els estudis de magisteri infantil, perquè segons ell, són els estudis universitaris més fàcils.

Així mateix, el Departament ha informat que qualsevol acord pres pel Parlament tan sols vincula el govern de la legislatura corresponent i que aquesta obligació decau amb un nou govern. D’aquesta manera, ha insinuat que amb el nou govern presidit pel senyor Aragonès els acords presos el 2019 han decaigut.

Aquest menysteniment envers el professorat de formació professional, envers els mestres d’educació infantil i envers el poble català no té cap justificació, i menys si prové del mateix Departament d’Educació. Es demostra la veritable cara d’una conselleria que ha menystingut i ignorat el professorat i els seus representants des del primer moment.

La plataforma sindical hem denunciat la manca de responsabilitat i de bon fer del Departament, el qual permetrà que companys i companyes que fan el mateix treball tinguin sous diferents. Una situació inexistent fins ara a l’administració pública i que deixa en evidència un Departament cada dia més llunyà de la ciutadania.

Integració del PTFP al cos de secundària

Per la seva banda, el Departament ha anunciat que pretén iniciar el procediment d’integració del professorat del cos PTFP amb titulació universitària al cos de secundària al febrer i que pagarà els endarreriments salarials meritats des del 19 de gener del 2021 l’any 2023, però tan sols en el cas del PTFP funcionari de carrera. Així, no es reconeixen aquests drets al funcionariat interí.

La Plataforma Sindical hem exigit que la integració al cos de secundària del professorat tècnic de formació professional es faci immediatament. En altres comunitats autònomes, com a Galícia, ja s’ha publicat la corresponent resolució i a Canàries es publicarà, presumiblement, abans de desembre.

Resta de reivindicacions sobre formació professional

Respecte a la resta de reivindicacions sobre formació professional recollides des del primer moment en la proposta presentada per la part sindical, el Departament es nega a negociar-les i deriva la seva discussió al si de l’Agència Pública de la Formació i de les Qualificacions Professionals de Catalunya. Així doncs, desplaça l’eix de gravetat de l’FP de la Mesa Sectorial a la dita agència en la qual no té cabuda cap sindicat d’educació, ni cap associació d’alumnat, ni cap membre de la comunitat educativa.

USTEC·STEs denunciem la manca de voluntat de negociació del Departament d’Educació, la seva posició incomprensible contra el professorat d’FP —en especial contra els titulats superiors d’FP— i el desplaçament del centre de debat i negociació sobre l’FP a l’Agència Pública Catalana, acostant-lo a la patronal i als sindicats d’empresa.

USTEC·STEs

Divendres 18 de novembre de 2022