USTEC·STEs

Full informatiu Seguim pressionant i negociant, no n’hi ha prou! Un primer pas assolit, recuperem la 2a hora lectiva!

Les condicions laborals del professorat des de les primeres retallades patides l’any 2010, durant aquests més de dotze anys, han seguit empitjorant a excepció de l’acord signat per USTEC-STEs, entre d’altres, a 31 de gener de 2017, en què se situava el retorn de la primera hora lectiva per al curs 2017-2018. Aquest acord, tot i semblar en un primer moment un punt d’inflexió després de la persistència en la lluita al carrer, de la pressió sindical, les aliances amb entitats i grups de la comunitat educativa, la diplomàcia, la feina sorollosa i la discreta, no va ser el que consideràvem que seria de desllorigador.

Durant els darrers 5 anys, en una situació de pròrrogues pressupostàries, de governs fallits i sense cap interès per la millora de l’educació pública, hem anat perdent la possibilitat de revertir unes retallades de condicions laborals que han impactat de ple en la qualitat de l’educació. Els successius governs de la Generalitat no han fet res per revertir la situació.

El darrer cicle de vagues ha vingut marcat per la força del moviment interí, l’autoritarisme d’un conseller que ha menyspreat no només als sindicats, sinó al conjunt de treballadores, al Consell Escolar de Catalunya i a la comunitat educativa en general. Aquest cúmul d’indignació, de menysteniment i despotisme va convergir en les 9 vagues convocades des de la unitat sindical, liderada per USTEC-STEs, el curs passat. El personal dels centres educatius va dir prou i aquest «prou» va ressonar no només a educació sinó a la societat en general.

Hem aconseguit canviar el relat de l’opinió pública, s’ha guanyat organització mobilitzadora als centres de treball i s’han omplert carrers com feia anys que no passava, en unes mobilitzacions històriques a l’educació.

Des del mes de març, s’ha produït una negociació real amb el comitè de vaga, que ha aconseguit doblegar la voluntat no negociadora del conseller i del seu aparell polític. Fins i tot algunes direccions es van sumar al moviment vaguista. Tot i el desgast de les mobilitzacions durant el final de curs passat, es va mantenir el pols amb la conselleria i el govern convocant més dies de vaga a l’inici del mes de setembre.

USTEC-STEs, valorant el camí realitzat, ha decidit fer un pas endavant signant un acord ferm, no subjecte a alteracions i no un preacord com oferia inicialment el Departament. Amb aquest, hem obtingut una reivindicació irrenunciable: el retorn de la 2a hora lectiva. És una victòria parcial, una treva tàctica per arrencar la resta de reivindicacions i, sobretot, un missatge potent per a tot el personal dels centres educatius: la lluita i l’organització és la base per guanyar drets i revertir retallades.

USTEC-STEs hem estat molt crítics amb què la mesura s’implementi amb efectes el gener de 2023 perquè provoca, com sabem, problemes organitzatius als centres educatius. Recordem que la nostra proposta sempre havia estat la implantació de la mesura a l’inici de curs. Hi havia possibilitats, però el Departament s’ha enrocat. És per això que hem exigit la negociació de la seva aplicació i que el departament faciliti la gestió a les direccions i publiqui les instruccions sobre modificació dels horaris el més aviat possible.

L’acord compta amb un punt més: el compromís adquirit pel Departament d’Educació davant del professorat i de la societat en general que s’ha de negociar la resta de reivindicacions que manquen durant el primer trimestre d’enguany. No és un brindis al sol, USTEC-STEs té molt clar que si veiem un intent per part del Departament de boicotejar el seu propi acord, no ens tremolarà el pols per tornar a cridar a prendre els carrers. Si es vol crear un punt d’inflexió, cal un primer pas ben aviat. Per això, USTEC-STEs reclama la convocatòria de la primera mesa sectorial per engegar aquesta negociació la propera setmana.

Disposem de tres mesos per seguir organitzant-nos als centres i fer créixer encara més el moviment educatiu. Necessitem estar forts per forçar un nou acord que doni resposta a la resta de demanades que són absolutament necessàries. Passats aquests tres mesos de treva tàctica per afavorir la negociació tornarem a fer balanç i serà llavors quan decidiríem, conjuntament amb el col•lectiu, si cal continuar la lluita engegada el curs passat.

Companyes i companys, USTEC-STEs us agraeix la mobilització durant les 11 vagues del curs passat i us convida a continuar mantenint la coordinació i organització de lluita als centres educatius. Només amb l’organització i la lluita persistent i continuada de la comunitat educativa s’aconsegueixen més drets i recursos.

Ara més que mai la xarxa que s’ha creat no es pot perdre!