28J: Dia Internacional de l’Alliberament LGTBIQ+

El 28 de juny se celebra el dia de l’alliberament LGTBIQ+ en el qual es reclama el respecte per la diversitat i la llibertat sexuals i la igualtat de drets de les persones LGTBIQ+  respecte a les persones heterosexual que, a ple segle XXI encara no s’han aconseguit.

El motiu pel qual aquest dia s’ha declarat el Dia Internacional de l’Alliberament LGTBIQ+ és la Revolta de Stonewall que va tenir lloc a Nova York, el 28 de juny de 1969 al bar Stonewall Inn. Aquesta es va donar arran d’una batuda policial en aquest local -una pràctica habitual en aquella època que promovia la persecució, la discriminació i opressió ferotges de les persones LGTBIQ+. Les persones que havien de ser arrestades s’hi van oposar i es van començar a concentrar a l’entrada del bar, fet que va concloure amb una onada de disturbis i protestes que va durar diversos dies. Aquest fet va generar un punt d’inflexió molt important pel que fa a la lluita pels drets de les persones LGTBIQ+.

A l’estat espanyol, la primera manifestació per l’alliberament LGTBI va ser convocada pel Front d’Alliberament Gai de Catalunya (FAGC) a Barcelona, el 26 de juny de 1977 en la qual hi van participar prop de cinc mil persones i hi van assistir també membres de sindicats, col·lectius feministes i moviments veïnals. El seu lema era “Per una sexualitat lliure, derogació de la llei de perillositat i Rehabilitació Social”,  aprovada per les Corts Franquistes l’any 1970, que establia penes de fins a cinc anys de presó i internament en “centres especials” a les persones que “practiquessin l’homosexualitat”.

Després de 53 anys de la Revolta de Stonewall i de 45 anys de la manifestació a Barcelona, les persones persones LGTBIQ+ han guanyat una sèrie de drets – tot i que no tots els que caldrien- gràcies a la lluita incansable.

A Catalunya, a dia d’avui, però, la situació ha empitjorat. En el context de post pandèmia i d’’escalada de l’extrema dreta, el seu discurs d’odi envers les persones LGTBI – no l’anomenem LGTBIfòbia volgudament perquè no es tracta de por, és odi- ha anat calant en diferents estrats de la societat  fet que ha provocat que, l’any 2021, les agressions a persones per motiu de la seva orientació sexual hagi augmentat un 50,3% respecte l’any anterior (segons l’informe de l’estat de la LGTBIfòbia a Catalunya de l’Observatori contra l’Homofòbia), un fet alarmant.

Davant d’aquesta situació és indispensable que hi hagi un treball col·lectiu unitari molt important en tots els contextos socials en la qual hi participin tots els actors. L’educació n’és un d’imprescindible. L’educació per a l’emancipació sexual i de gènere ha de ser un eix transversal. Tots els centres educatius han d’esdevenir llocs lliures de LGTBIfòbia. Per això és absolutament necessari que el nostre alumnat tingui referents en l’educació afectivasexual. Cal que el material escolar incorpori la perspectiva de gènere. És fonamental que les biblioteques dels centres educatius comptin amb fons actualitzats sobre educació afectivosexual i feminisme. I perquè això sigui possible cal formació per les treballadores dels centres educatius en tot aquest àmbit des de la universitat i/o cicles formatius estudis que ens preparen per a treballar en el món de l’educació.

Cap persona pot ser discriminada per la seva orientació i/o identitat sexuals. Cal que seguim lluitant pel respecte real i total a la diversitat sexual i afectiva.

Volem viure en un món en què les persones puguin estimar com vulguin i a qui vulguin!

Fonts:

Informació sobre l'ús de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques i perquè tinguis la millor experiència d'usuari/ària. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per acceptar les esmentades galetes així com la nostra política de galetes