Comunicat

Coses del màrqueting
Enllaç a la roda de premsa de presentació de l’oferta educativa dels ensenyaments obligatoris curs 22-23

Fent gala dels seus enormes recursos per elaborar material, fer vídeos, editar-los i sobretot fer-ne l’oportuna difusió, vet aquí la darrera roda de premsa d’una hora de durada –costa de no prémer el x15 i accelerar-lo – que hem tingut el plaer d’escoltar. I això de plaer ja es veu que és irònic perquè si feu l’exercici heroic d’aguantar els 60 minuts sencers sense carregar-vos de molt mal humor, simplement és que no coneixeu prou a fons el món de l’educació pública d’aquest país ni quin peu calcen els qui la dirigeixen.

Aquest enèsim capítol d’aquesta sèrie dramàtica comença bastant malament: en una sobreimpressió sota l’escut de la Generalitat hi podem llegir un lema que diu SOM EDUCACIÓ. Fem equip!

D’entrada ja ens avisen de què ens volen informar però sobretot, amb quina idea volen que ens quedem: fem equip!. I ens ho deixen en pantalla ni més ni menys que 5 minuts amb 55 segons. Ha de ser per als qui llegeixen a poc a poc o per als qui els costa entendre conceptes, ves a saber! El Conseller comença a parlar (minut 7:34) ben acompanyat d’alts càrrecs que no coneix gairebé ningú i ja apunta una idea força que els hi deu semblar important “ens apuntem al futur”, diu.

Els que tingueu temps lliure i una moral de ferro us animem a visionar-lo. En qualsevol cas, USTEC-STEs volem valorar i esmentar els darrers minuts, en els quals parla de temes rellevants i en parla de forma prou distorsionada. Per això us en volem donar una altra visió.

El Conseller contesta una pregunta de la premsa (minut 52:35) i diu que, si ens hi fixem, s’ha convocat vaga per motius als quals ells ja ESTAN DONANT RESPOSTA. Potser s’equivoca de temps verbal o potser utilitza un recurs de manipulació mediàtica, però aquest temps verbal en present no s’ajusta a la realitat.

Posa només 3 exemples, però pel seu to és fàcil deduir que la resta de mesures que reclama la part social també estan resoltes o quasi.  Ho exposa tot recalcant que és la primera vegada a la història que tot plegat es fa tan bé o si més no la primera vegada des de fa molts anys:

• Hem reduït ràtios. Llàstima que oblidi dir que només ES PREVEU FER-HO a P3 a partir del curs vinent 2022/23.
  • No farem cobertures de terços de jornada. A dia d’avui continuen contractant terços i en contracten molts! USTEC-STEs demanem la conversió a mitges jornades o senceres des de sempre perquè ens sembla una mesura que pot pal·liar la manca de professorat a la borsa i als centres i dignifica la feina. De fet, proposem aquesta conversió des del mateix moment que el Departament se la va treure de la màniga. Això està molt bé: crees un problema, el deixes fer enorme i després et penges la medalleta de la solució. Una solució que amb sort també serà per al curs 22/23, perquè ara mateix ni tant sols està escrit a cap normativa.
  • El 2024 tindrem menys d’un 10% d’interins. Aquest també és un mèrit molt ben atribuït. Evidentment que baixaran el tant per cent de interins. Ho faran perquè Europa ha determinat que el quasi 40% que tenen actualment és un frau a la llei i perquè Espanya els sancionarà si no ho fan. Ells no en tenen cap voluntat, ho fan absolutament a contracor.

De la resta de coses “en parlem, com sempre, sempre que els sindicats tinguin voluntat de parlar”, diu. L’única mesa a la qual no ens hem presentat aquest curs ha estat aquesta darrera on l’ordre del dia inicial era per revertir algunes retallades. Després de convocada, el Conseller i el President van sortir a la pantalla a dir allò del calendari i dos dies després ho van afegir a l’ordre del dia de la mesa. En senyal de protesta vam decidir concentrar-nos a Via Augusta enlloc de seure a servir-los una coartada en safata de plata. Llàstima, perquè si no fos per la temporització inventada, tot els quadraria. Però que la realitat no t’espatlli el guió de la teva pel·lícula.

Del tema oposicions per a interins en frau en parla la Directora General (minut 55:40) després d’una brometa del mateix Conseller que li dona pas. És un home simpàtic i assequible, que ens quedi clar. La directora no deu saber tant de màrqueting comunicatiu i d’entrada reconeix que “la llei d’estabilització els marca”. Vol dir que els obliga. USTEC-STEs (IAC) critiquem fortament que ho deixin per tan endavant, parla sempre del 2023 com una cosa feta. També deu ser una d’aquestes coses que no hem volgut negociar perquè per USTEC-STEs (IAC) és la primera notícia que en tenim, d’aquestes dates. L’única cosa que celebrem és que primer es faci el concurs de mèrits que malgrat no serà exactament com el voldríem, és una reivindicació històrica del nostre sindicat. Però ni això està escrit en cap esborrany que hagin compartit amb nosaltres.

El que més volem denunciar d’aquestes declaracions és que, després de més de 50 llargs minuts en els quals ens volen convèncer que l’Administració es desviu per parlar i consensuar amb la comunitat educativa i els seus representants, al final deixen anar que l’oferta pública (minut 56:20) ja està en mans de funció pública. Aquest números, siguin els que siguin, no han passat per cap mesa tampoc. Ni per negociar-los ni tant sols per informar-los, tal i com li  agrada a l’Administració de dir. Perquè confondre aquests dos verbs, negociar i informar, és una arma poderosa del màrqueting mediàtic del Departament d’Educació, però és que ni tan sols informar han fet, i aquesta prepotència no la dissimula cap bon maquillatge.