TORNA EL DENIP PER TRUCAR A LA PORTA DE LES NOSTRES CONSCIÈNCIES

Qui es va inventar el DENIP a mitjans dels anys seixanta del segle passat, el poeta i pedagog mallorquí Llorenç Vidal, deia que el Dia Escolar per la No-violència i la Pau és una llavor de no-violència i de pau dipositada en la ment i en el cor dels nois i noies i, a través d’ells, en la societat.

Podríem dir ara, seixanta anys després, que la llavor sembrada per aquest pacifista illenc ha anat donant fruit al llarg de dècades i que aquesta jornada és un referent per a la construcció de la pau ben arrelat en els centres educatius del país. Cada any arriba enmig de l’hivern per sacsejar les nostres consciències mentre ens convida a reflexionar sobre totes les formes de violència presents en les nostres societats, més punyents allà on hi ha conflictes armats però també a tot arreu on es viuen situacions d’injustícia, de vulneració dels drets humans, d’atemptats al medi ambient, de violències estructurals com la falta d’accès a l’aigua, a l’energia, a l’educació, a la cultura, a l’habitatge o al treball digne.

Aquest any en la nostra ciutat s’ha fet un esforç molt notable des de diferents àmbits perquè el DENIP 2022 prengui encara més relleu malgrat la situació de pandèmia que persisteix i que entre més coses ha posat al descobert moltes mancances que fan difícil que sigui una realitat la justicia social i, per tant, que l’horitzó d’un món en pau sigui més a prop.

Malgrat tot, aquest esforç és una mostra del fruit sembrat per tantes generacions de mestres i professors que al voltant del 30 de gener han posat l’alumnat en situació de reflexionar i de manifestar de mil maneres el desig d’un món en pau. Enguany és el primer DENIP sense l’Arcadi, qui va fer de la justicia social, de l’antimilitarisme i del treball per la pau la raó de ser del seu treball i de la seva vida. El tenim ben present aquest dia.

La Cultura de Pau passa també, doncs, per aquesta jornada en què els més joves reclamen un món en pau, on la vida sigui protagonista, on no hi hagi lloc per la violència quan apareixen els conflictes, on les armes només es trobin en museus, desactivades i com a testimonis d’un passat que ja no ha de tornar més.

Avui especialment, i cada dia, des de cada escola, des de cada institut, caminem amb els companys i companyes per fer fora les violències i construir la pau.

Bon DENIP a tothom!

DESMILITARITZEM L’EDUCACIÓ