Escrit d’agraïment a la solidaritat.

Enviat per la Comissió de suport al CFA Girona i a la seva directora després de rebre la resolució final del cas.

Benvolguts, benvolgudes,

Si rebeu aquestes paraules és que, d’una manera o altra, heu participat en la lluita col·lectiva en defensa del CFA Girona i la seva directora, per l’expedient que se li va obrir el juliol de 2020.

La direcció del centre tenia el suport de tot el Claustre i també del Consell Escolar; des de cadascun d’aquests òrgans es va redactar un escrit perquè constés el seu posicionament. I es va decidir, com molts de vosaltres ja sabeu, i també amb el recolzament tant del Claustre com del Consell, crear una comissió de suport al centre

.Des d’aquesta comissió es van anar fent accions per tal d’aconseguir la retirada de l’expedient a la direcció del centre. En un primer moment, van ser accions internes, però en veure que no s’obtenien els resultats desitjats, es va passar a denunciar públicament el cas i va ser quan molts de vosaltres us hi vàreu implicar des de diferents àmbits i amb actuacions diverses:

a) Més de 80 persones, el departament de Pedagogia de la UdG i organitzacions i entitats (AEPCFA-Girona, Associació La Guerrilla Comunicacional, Associació Xangara, Associació Social i Cultural d’Hondures, Ateneu Eugenienc, CCOO-Educació a les comarques gironines, CGT-Ensenyament, Coordinadora d’ONG Solidàries, Espai Antiracista, Fundació SERGI, Guanyem Girona, Institut Paulo Freire, Lluita Internacionalista, Mancomunitat Santa Eugènia – Can Gibert, Nucli Paulo Freire de la UdG, USTEC-STEs ) van signar un article a iniciativa del Nucli Paulo Freire, que va sortir publicat al Diari de l’Educació, “Ensopegar dues vegades amb la mateixa pedra”

b) Van publicar-se als mitjans escrits per part de professorat, alumnat, persones lligades al centre i representants d’entitats de la ciutat com ara l’associació de Multicapacitats.

c) Es va rebre el suport de la Mesa de l’Educació de Persones Adultes de Catalunya per estendre la lluita a les escoles d’adults d’arreu de Catalunya.

d) Es va organitzar una acció de denúncia posant pancartes a l’exterior del centre i també dues concentracions davant dels Serveis Territorials, a les quals van participar-hi, a part de professorat i alumnat del centre, persones que s’hi senten vinculades i que d’aquesta manera van poder mostrar el seu suport.

e) Persones rellevants dins del món de l’educació (Xavier Besalú, Joan Surroca, Joan Olòriz, JM Terricabras…) i de la política (Montse Bassa, Vidal Aragonès …) també van donar-nos el seu suport i van fer arribar la seva opinió tant al Parlament i al Consell d’Educació de Catalunya, com al director dels SSTT de Girona i al Conseller d’Educació.

f) Vam comptar amb l’assessorament d’en Benet Salellas i el seu equip per demanar que des de la Conselleria es procedís a revocar la resolució de sanció.

I a part d’aquestes accions organitzades per la comissió, es va rebre el suport de 40 centres públics de formació d’adults, que van signar un escrit que va ser iniciativa del Centre de Formació d’Adults de Sant Feliu de Guíxols: “Exigim l’arxivament o retirada de l’expedient disciplinari contra la directora del CFA Girona, la conseqüent rectificació del Departament d’Educació i d’Inspecció Educativa, i una solució real al problema, deixant enrere aquest pedaç que se’ns va proporcionar fa dos cursos.”

Cadascuna de les accions fetes ha estat clau per aconseguir que, després de més de 9 mesos, hàgim arribat al final del camí: la directora ha rebut la resolució definitiva, després d’haver presentat recursos a les rebudes anteriorment, que resolien que la falta era greu i que la sanció era la destitució. La falta ha passat de greu a lleu i la sanció, de destitució a amonestació.

Hauríem volgut que es retirés l’expedient, però estem satisfets d’haver arribat fins aquí i que es tiri enrere la destitució, una destitució que era totalment injusta i que es carregava un model de centre que fa més de 40 anys que defensem, un model que té per davant de tot el compromís social. I tal com es diu al pròleg del llibre 40 anys d’educació pública, popular i permanent, editat en commemoració dels 40 anys del CFA Girona:

“Som, i volem seguir sent, una escola de persones adultes, pública, popular i permanent, una escola lligada a la ciutat de Girona, però també als municipis de les rodalies; una escola que es renova, però també una escola que no renuncia als seus orígens i a la seva identitat; una escola que segueix tenint la voluntat d’acompanyar els nous i noves estudiants i desenvolupar l’esperit crític i constructiu de totes les persones que conviuen en el centre”.

En el pròleg també es recullen aquestes encertadíssimes paraules de Miquel Soler i Roca:

“L’educació està al servei de les persones, no de les necessitats del mercat. Tot acte educatiu es fa sobre la base de determinats principis i la selecció d’aquests principis i la seva materialització pràctica és de naturalesa política. Amb el nostre treball docent, els i les educadores responem, conscientment o inconscientment, a tot un seguit de valoracions que són de naturalesa política”

I si hem pogut arribar fins aquí ha estat gràcies a vosaltres. Com s’ha dit al principi, això ha estat una lluita col·lectiva, i aquestes són les boniques i efectives! Estem segurs que sense l’esforç de cadascú de vosaltres no s’hauria aconseguit retirar aquesta destitució. Per tant, moltíssimes gràcies a tothom!

Esperem que aquesta situació viscuda també ens serveixi per recordar-nos que la tossuderia, la tenacitat, el compromís, la lluita, la solidaritat i el treball col·lectiu poden donar el seu fruit. Continuarem denunciant les injustícies!
Endavant, sempre endavant!

“Tot està per fer i tot és possible” (Miquel Martí i Pol)

Comissió de suport al CFA Girona                                    21 d’abril

Informació sobre l'ús de galetes