Comunicat

Hem iniciat el segon trimestre del curs escolar en una situació epidemiològica crítica a tot el país: la major part de comarques i territoris estan en un nivell molt alt de contagi, i la situació als centres sanitaris és preocupant, molt a prop del col·lapse.

La situació als centres educatius, amb una manca de mesures més que evident i denunciada per USTEC-STEs (IAC) des de l’inici de curs, s’ha empitjorat amb la baixada de temperatures provocada pel Filomena i l’època de l’any en la qual ens trobem. En la majoria de centres no s’arriba als 17º de temperatura mínima que marca la Llei de Riscos Laborals, i en molts d’ells les temperatures dins les aules són gèlides. Tot i haver-ho demanat en la Comissió Paritària de Salut Laboral i en la Mesa Sectorial de Negociació, el Departament no ha fet cap inversió en purificadors d’aire. Aquesta mancança se suma per tant a la llarga llista de demandes que s’han menystingut:

• Mascaretes FFP2 per a tot el personal.

• Proves PCR a tot el personal dels centres educatius abans i durant l’inici del període lectiu.

• Personal sanitari a tots els centres educatius.

• Purificadors d’aire.

• Increment de personal als serveis de prevenció dels SSTT.

• Avaluació de llocs de treball del personal vulnerable pel SPRL.

• La reducció de ràtios en tots els nivells educatius.

• La jornada compactada (menjador gratuït).

A més a més, denunciem que no s’estan cobrint totes les substitucions que calen als centres educatius (amb dades dels primers quinze dies, uns 767 nomenaments no s’han cobert), amb la qual cosa els grups estables o bombolla no es poden mantenir i la salut, tant dels professionals com del mateix alumnat, es torna a posar en dubte. L’administració tampoc vol deixar-se aconsellar amb propostes que hem fet sobre la reconversió dels nomenaments de terços i mitges a nomenaments sencers: hi ha docents, només cal contractar-los.

Amb el panorama existent, USTEC-STEs (IAC) trobem indecent i un abús per part de l'administració el vistiplau i la pressió als centres educatius per portar a terme les Jornades de Portes Obertes. Considerem que per més protocols que es facin, amb la situació pandèmica actual i sense la seguretat als centres amb totes les mesures abans exposades, la seva realització és un atac premeditat a la salut del col·lectiu docent i laboral. Reclamem i exigim a l’administració que faci un pas enrere en la seva política de desprotecció dels treballadors i treballadores a educació.

Així mateix, tornem a mostrar la nostra ferma oposició, com ja vam fer el primer trimestre, a la presa de PCR mitjançant automostres a l’alumnat amb la supervisió del personal docent o laboral que altra vegada, de manera unilateral, el Departament d’Educació vol tirar endavant sense consultar prèviament a cap dels actors educatius. Demanem als professionals dels centres que es neguin a permetre i supervisar les proves en les condicions proposades pel Departament perquè:

• Ni els docents, ni personal d’atenció educativa ni el personal PAS, ni encara menys l’alumnat, disposen de la formació sanitària necessària per fer una prova invasiva d'aquestes característiques.

• Els professionals poden incórrer en greus responsabilitats civils (i probablement penals) en cas que alguna cosa surti malament durant les proves o en la gestió de les mostres. Tenen dret a negar-se a obeir una ordre inexistent.

Considerem imprescindible que el Departament d’Educació contracti el personal sanitari necessari per portar a terme aquest cribratge. Recordem que fa anys que exigim que cada centre educatiu compti amb un professional titulat en infermeria com a plantilla orgànica del centre i figura de referència amb la responsabilitat de protegir la salut d’alumnes i personal, com succeeix ja en la majoria de països del nostre entorn.

Ja està fent prou sobreesforç la comunitat educativa, molt especialment docents i personal laboral, per mantenir escoles i instituts oberts. Ni portes obertes, ni automostres a l’alumnat. Exigim protecció per a la salut de les treballadores dels centres educatius.

USTEC-STEs (IAC)

25/01/2021