FP

Formació professional reglada: encara ens queda molt per millorar, l’opinió del professorat és molt important

Uns 6.000 professors/res de formació professional del cos de Professorat Tècnic d’FP i del cos de Professors/res d’Ensenyaments Secundaris han iniciat segurament el curs més difícil i estrany de les seves carreres professionals. Les retallades injustificades en recursos i drets que arrosseguem a l’educació des del 2009, ara agreujades per la pandèmia del COVID-19, i la reforma curricular dels cicles formatius a Catalunya, no han fet més que enrarir encara més l’ambient que es respira en els centres educatius.

No tenim cap dubte que ens trobem en un impàs vers una nova manera de concebre la forma de fer i d’interactuar entre els diferents actors que participem en un sistema educatiu que encara falta per concretar. La implantació de les noves tecnologies al sistema educatiu ha donat pas a la interacció mitjançant les xarxes, plataformes digitals i el que encara està per arribar. La formació professional reglada també n’és partícip, però la seva particularitat davant d’un sistema educatiu canviant la posa en perill. La manca de control sobre els nous actors que hi participen arran de la implantació de les noves tecnologies (FP no presencial, liberalització mercantilista dels estudis reglats d’FP…), el desconeixement generalitzat endèmic de l’FP, el mal tracte institucional històric envers l’FP i els seus titulats i titulades, la no volguda reforma curricular de l’FP que dóna l’FP gratuïtament a les empreses, obviant les reivindicacions de la Comunicat Educativa, i moltes altres qüestions ens obliguen a estar amatents continuadament per poder denunciar tot allò que va en contra de l’essència de l’FP reglada, dels drets i deures dels treballadores i treballadores, dels seus titulats i titulades i, en general, del conjunt de la societat

Per això, entre d'altres raons, durant aquest inici de curs tan estrany, en el qual USTEC-STEs (IAC) ha treballat molt dur assessorant el Departament, informant els treballadors i treballadores, sense deixar ningú de banda, denunciant fets i actes de dubtosa legalitat i de posada en risc de la salut dels nostres companys i companyes, hem posat en marxar un qüestionari amb la intenció de conèixer l’opinió dels nostres companys i companyes de FP i la realitat dels centres tan hàbilment ocultada pel Departament:

1. Si en els centres educatius s’implementaven correctament les mesures antiCovid-19 acordades pel Departament d’Educació i pel Departament de Sanitat.

2. Si els centres complien amb els desdoblaments marcats per la normativa o orientacions disposades pel mateix Departament.

3. Si els centres complien amb l’horari del professorat establert per normativa.

4. Si les direccions facilitaven al professorat la informació sindical que els representants dels treballadors i treballadores lliuren als centres.

En el qüestionari hi han intervingut 2160 docents, un 36% de la plantilla, dels quals un 15,5% ens ha aportat valuosa informació que ens permet treure la següent anàlisi del funcionament dels centres educatius on s’imparteix FP reglada:

• No tots els centres estan igualment sensibilitzats sobre la importància de preservar els drets dels treballadors i treballadores. El concepte d’Autonomia de Centre es desvirtua des del moment en què no es té en compte la subordinació d'aquest decret a les lleis i normes que regulen sobre condicions laborals.

• En concret, tan sols el 28,17% dels participants en l’enquesta afirmen que el seu centre compleix sempre amb les mesures antiCovid-19 establertes pel Departament i només el 36,12% dels enquestats coincideixen que el seu centre compleix amb els desdoblaments establerts per norma. Per contra el 81.76% asseguren que el seu centre compleix amb l’horari lectiu del professorat. I finalment, el 83,98% del professorat rep informació sindical en el seu centre, la qual cosa suposa que uns 972 docents no la reben, vulnerant d'aquesta manera un dels drets fonamentals recollits en la Constitució: la llibertat sindical.

USTEC-STEs (IAC) posarà en coneixement del Departament d’Educació aquestes dades i exigirà el compliment immediat dels drets dels docents ara vulnerats.

USTEC-STEs (IAC)

10/12/20