EN LA PRIMERA MESA SECTORIAL DEL CURS (14/10): USTEC-STES (IAC) SEGUIM DENUNCIANT LA DESPROTECCIÓ DEL PERSONAL ALS CENTRES EDUCATIUS PER PART DEL DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ

Davant de la convocatòria de la primera mesa sectorial del curs, que comptava amb 10 punts a l’ordre del dia (impossible de tractar en una sola mesa), i a petició unitària dels sindicats de la mesa, l’Administració ha acceptat de realitzar-la en dues jornades. La continuació serà el proper dimarts 20 d’octubre de 2020.

• Mesures preventives als centres de treball

USTEC-STEs (IAC) hem exigit incansablement la necessitat d’activar la comissió de seguiment mixta, a la qual s’han afegit tots els sindicats de la mesa, per esmenar la problemàtica detectada entre la comissió paritària, com a òrgan assessor, i la mesa sectorial, com a òrgan de negociació, on es deriven temes d’un òrgan a l’altre sense donar-hi cap resposta. Reclamem un espai on es puguin tractar temes de prevenció i temes administratius.

La comissió mixta, que ja es va utilitzar en el primer moment d’inici de la pandèmia, no s’ha convocat més que una sola vegada. USTEC-STEs (IAC) reclamem que, davant de la situació d’excepcionalitat que estem vivint des del curs passat, es doni sortida a aquesta proposta per efectivitat, per presa de decisions i per donar resposta al personal dels centres educatius.

Davant de la insistència d’USTEC-STEs (IAC), finalment s’ha aconseguit que l’Administració accepti que cal determinar el format, el nivell de representació i la periodicitat d’aquesta comissió. USTEC-STEs (IAC), en la propera mesa del 20 d’octubre, seguirem insistint en l’activació de la comissió mixta de seguiment abans que acabi el mes d’octubre.

Respecte al punt de mesures preventives als centres educatius, reclamem que tant el Departament d’Educació com la Generalitat de Catalunya pressionin el Govern de Madrid perquè modifiqui el nivell de risc que ha establert per al personal docent i laboral, el NR1, ja que aquesta qualificació exclou qualsevol mesura d'adaptació del lloc de treball. USTEC-STEs (IAC) considerem que és una errada i una temeritat posar tot el personal dels centres a NR1, que seria el mateix que el risc comunitari, que és el que té qualsevol persona al carrer. Per això, reclamem que el nivell de risc per al personal del Departament d’Educació sigui el NR2. USTEC-STEs (IAC) seguim denunciant que el professorat no té garantides les mesures mínimes de protecció:

• exigim l’ús de les mascares FFP2,

• garantir la distància interpersonal als centres educatius,

• instruccions clares i concretes per a col·lectius i per a centres especials,

• la negociació del teletreball, que ja es una realitat quan es confinen grups d’alumnes.

• la reducció de ràtios a totes les aules per garantir les distàncies de seguretat

• i per tant, un increment molt notable de professorat.

• Tractament del personal vulnerable

Des d’USTEC·STEs (IAC) hem deixat clar el nostre posicionament: malgrat la pandèmia, els treballadors i treballadores del Departament d’Educació tenim dret a la nostra salut. Des de l’1 de setembre hem detectat molts casos als quals l’Administració no ha donat resposta un més i mig després del retorn als centres educatius. Tot i ser casos individuals, pel volum que estem tractant, passen a ser qüestions de mal funcionament en general respecte al tractament del personal vulnerable.

• Disfuncions amb l’ICAM, amb manca de coordinació amb el Servei de Prevenció del Departament.

• Empreses contractades que no han funcionat correctament, motiu pel qual demanarem responsabilitats.

• Canvis en l’obligatorietat de «Declaració responsable».

• Sobre el personal vulnerable hem exposat la manca de criteri sobre la dotació de màscares FFP2 i la manca d’instruccions als centres educatius, que no sabien a qui les havien de destinar.

• Una màxima protecció per al col·lectiu de dones gestants.

• Manca de recursos als centres per fer front a les adaptacions del lloc de treball que determinaven els Serveis de Prevenció.

• Manca d’unes instruccions úniques als diferents ST sobre el permís de deure inexcusable.

• Procediment d’oposicions

Pel que fa al procediment d’oposicions, s’ha fet arribar la gran inquietud que existeix entre les persones aspirants amb la nota sobre l’ajornament de la 2a prova sine die. L’Administració ha aclarit que les proves continuaran i que no se n’ha plantejat la seva suspensió en cap moment.

A proposta d’USTEC-STEs (IAC) s’ha acceptat que el protocol per donar seguretat sanitària per a la 2a prova caldrà que passi per una Comissió Paritària i, així mateix, hem demanat aclariments sobre persones que es poden trobar en una situació complexa si el dia de la prova finalment la persona ha d’estar en confinament preventiu o bé té la covid19.

El dimarts vinent, continuació de la mesa, esperem que el Departament pugui aclarir totes les qüestions plantejades per USTEC-STEs (IAC) així com preveure la data de la segona prova.

Valoració USTEC-STEs (IAC)

En primer lloc, valorem molt negativament la tardança de l’Administració en la convocatòria d’aquesta primera mesa, un mes i mig després de l’inici del curs. USTEC-STEs (IAC) ja vam fer una petició de mesa el dia 1 de setembre que no va ser atesa i que tenia previstos alguns dels punts que avui finalment s’han tractat sobre les mesures de prevenció als centres educatius i sobre el tractament del personal vulnerable.

Hem evidenciat que l’Administració no ha tingut en compte en aquest inici de curs cap de les mesures que USTEC-STEs (IAC) hem posat sobre la taula des del mes de juny i que, tot i reconèixer-ne greus disfuncions, tampoc no té previstos canvis de calat ni la implementació de cap de les propostes que s’han anat fent. Sobre la taula han quedat sense poder tractar punts de rellevància com el del teletreball docent, en un moment que ja tenim companys i companyes que l’estan duen a terme en el moment en què es confinen grups d’alumnes.

USTEC-STEs (IAC)

15/10/20