Comunicat de la Junta de Personal de Barcelona Comarques sobre la reobertura dels centres educatius

Benvolgudes i benvolguts companyes i companys,

No és moment de fer experiments. El curs lectiu escolar està acabant; reobrir ara centres de manera general, als territoris que entraran en fase 2, per utilitzar-los com a conillets d’índies per assajar allò que podria passar al setembre, és d’una temeritat inacceptable.

El Conseller actua de manera irresponsable i es desentén  de les seves competències, traslladant a les direccions tota la responsabilitat del pla de reobertura dels centres educatius.

Entenem que els centres hagin d’obrir per uns mínims necessaris com ara preinscripcions, acompanyament a l’alumnat dels últims cursos dels nivells obligatoris i post-obligatoris, realització de proves d’accés o d’exàmens finals per accedir a una titulació, però sempre amb les màximes mesures de seguretat i amb la premissa que la salut i la vida de les persones s’ha de situar al bell mig del debat.

No és moment de reobrir els centres. Cal repensar la seva funció, la manera com els volem obrir, com volem atendre l’alumnat i com el podrem atendre, amb quins mitjans comptarem. La funció socialitzadora dels centres educatius és imprescindible per al desenvolupament del infants i dels joves, però igualment important és la tasca pedagògica que s’hi fa i que, inexorablement, caldrà reinventar. És el professorat qui haurà de repensar i adequar totes les programacions als requeriments de la nova situació, i això requereix d’uns tempos i d’una planificació.

Ara bé, si ens creiem l’eufemisme de “centre comunitari” i atorguem a l’escola una funció social que no li pertoca, com és la de “guarderia o aparcament de nens/es”, cedint a tota classe de pressions polítiques, socials o econòmiques, llavors cal que tinguem clar el que això suposa: renunciar de facto a una educació de qualitat, altre cop.

Hores d’ara, els centres del servei públic educatiu del nostre país estan assumint el procés de preinscripció amb uns kits de seguretat, que en cap cas són EPIs (mampares distanciadores, mascaretes quirúrgiques, gels hidroalcohòlics i cintes valisadores). Tot plegat per dur a terme un procediment que no implica activitat lectiva. Quines garanties tenim que les escoles que el conseller  Bargalló equivocadament proposa reobrir l’1 de juny disposaran de veritables EPIs? De moment, el que es descriu al document és que l’ús de mascareta pel que fa als alumnes NO està recomanat. I les del professorat, que haurien de ser de tipus respiratori FFP2 no estan garantides en cap cas, posant en risc la seva salut.

Això pel que fa a les mesures de protecció personal, com garantirem el distanciament de seguretat de l’alumnat, si malgrat imposar unes determinades normes de disciplina social, de fluxes circulatoris dintre dels centres, d’entrades i sortides esglaonades, no disposem dels espais, del personal, ni de les condicions adequades? Ben recents són les notícies que ens arriben de França, on més de 70 centres, que acabaven de reobrir portes, han hagut de tancar perquè s’han produït contagis i hi havia perill de propagació del virus i, malgrat això, el nostre Departament es llença al buit i ens hi arrossega a tots.

No es acceptable que una decisió com aquesta es prengui des d’un despatx, assegut a una taula, totalment aliè a la realitat del dia a dia. Aquest procés de reobertura de centres s’hauria d’haver fet tenint en compte l’opinió de tots els integrants de la comunitat educativa i molt especialment, la dels seus professionals i els seus sindicats, com a representants legítims del personal docent i no docent, que treballa als centres. No hem negociat, ni se’ns han consultat aquestes propostes prèviament i pel que sabem, tampoc no s’ha consultat els equips directius ni els delegats i delegades de salut, als comitès de prevenció de riscos laborals dels diferents serveis territorials.

Considerem precipitat i perillós el pla de reobertura que ha presentat el Conseller i n’exigim la retirada immediata. Exigim també la convocatòria urgent de la Mesa de negociació i dels comitès de seguretat i salut laboral per poder estudiar i consensuar una proposta de retorn a les aules el curs 2020-21 de consens, meditada i treballada.

Demanem a totes les direccions dels centres educatius, donat que el Conseller els ha passat tota la responsabilitat de les conseqüències d’aquesta obertura de centres, que es posicionin i defensin:

• Que no s’obri cap centre, si no es pot garantir la seguretat i la salut dels alumnes, els docents i personal de suport a la docència.
  • Que els centres romanguin tancats fins al setembre.
  • Que es prioritzi la salut de les persones, amb les mesures de seguretat i prevenció necessàries perquè els centres educatius no esdevinguem un focus de propagació de possibles rebrots de la COVID19.
  • Que es considerin els centres com a nodes de coneixement, de formació i de desenvolupament i no pas com a garants d’una conciliació de la vida familiar i laboral, que no ens pertoca.

Per acabar, tot el nostre suport i ànims vers els companys i les companyes que han viscut de prop  les conseqüències de la COVID19.

Barcelona, 28 de maig de 2020.

JUNTA DE PERSONAL DOCENT NO UNIVERSITARI DE BARCELONA COMARQUES

USTEC·STEs (IAC) CCOO UGT CGT ASPEPC·SPS

Comunicat oficial en relació a la reobertura dels centres educatius