Comunicat de la Junta de Personal de Barcelona sobre la reobertura dels centres educatius

Carta de la Junta de Personal de Barcelona sobre la situació actual de l’educació i la reobertura de centres

Benvolguda comunitat educativa,

El conjunt de sindicats que formem la Junta de Personal docent no universitari del Consorci d’Educació de Barcelona, com a representants de les treballadores i treballadors, volem fer algunes consideracions de la situació educativa actual.

Fa pocs dies vam poder assistir, amb sorpresa i espectació, a la roda de premsa del Conseller d’Educació, on s’anunciava el retorn als centres educatius per a aquells territoris que vagin entrant en la segona fase del desconfinament. Aquesta roda de premsa era l’única manera que teníem tots els membres de la comunitat per saber com es desenvoluparia la tasca educativa pocs dies després.

Es van anunciar tot un seguit de mesures que, malgrat la insistència de tot el conjunt de forces sindicals, ha pres de manera unilateral, sense cap negociació ni consulta als representants legals de les treballadores i treballadors de l’educació, ignorant-nos i menyspreant-nos. De la mateixa manera que no ha tingut en compte a cap membre de la comunitat educativa.

Un cop més, hem vist una manca d’instruccions clares que poguessin donar tranquil·litat  a famílies i docents, i s’ha optat per traspassar a les direccions la responsabilitat de dissenyar el pla de reobertura de cada centre, una pressió i una presa de decisions que no els pertoca, i encara menys quan ja estan desbordats de feina.

Les mesures presentades les considerem imprecises, precipitades, imprudents i, de vegades, irrealitzables sense una dotació específica de personal i una adequació planificada dels espais. La situació actual no hi entén de presses ni d’imprecisions, perquè està en joc la salut i la vida de tothom, des dels més petits als més grans. Fa la sensació, que qui pren les decisions ho fa des d’una perspectiva totalment desconnectada de la realitat educativa catalana.

No podem entendre que se’ns exposi, tant al col·lectiu docent com a l’alumnat, a una situació de risc quan falten 15 dies per acabar el curs, després del gran esforç que s’ha fet per part de tota la societat durant aquests mesos. La comunitat educativa tenim ganes d’obrir les escoles, i tant, però volem fer-ho de manera segura, tranquil·la i ben planificada. Volem que l’educació vagi endavant, tal com hem fet durant tot el curs, també en temps de confinament, adaptantnos a les circumstàncies sobrevingudes amb esforç i dedicació, malgrat que considerem que no ha estat una bona gestió de la situació d’emergència. Des de la Junta de Personal del Consorci d’Educació de Barcelona volem felicitar i aplaudir a tots els docents que s’han dedicat en cos i ànima al seu alumnat i les seves famílies.

El conjunt de sindicats, com dèiem, hem mostrat sempre el nostre acord a reobrir els centres educatius, amb les necessàries mesures de seguretat, per a les actuacions mínimes imprescindibles: preinscripcions, proves molt concretes i acompanyaments personalitzats en cursos terminals. Les mesures explicades a la roda de premsa pel Conseller Bargalló, però, van molt més enllà, amb possibilitat d’agrupaments d’alumnat d’infantil, primària i d’educació secundària obligatòria i no obligatòria, i introduint criteris, no explicats a la roda de premsa, que deixen un ampli marge d’interpretació a les direccions dels centres educatius, i que poden suposar tenir alumnat de molts més cursos dins dels centres.

Ens preocupa saber com es garantirà la seguretat de tothom, quan a hores d’ara els centres educatius del nostre país amb prou feines disposen d’EPIs en condicions per a dur a terme les preinscripcions presencials. Quines garanties tenim que les escoles que el senyor Bargalló proposa reobrir al mes de juny disposaran d’aquests equips i d’uns espais adequats? Es tornarà a repetir el que ja ha passat amb les connexions i tauletes que havien d’arribar als alumnes més desafavorits i que, en molts casos, encara no han arribat?

Davant d’aquesta situació, demanem a les direccions dels centres, atès que els han deixat tota la responsabilitat a les mans, que si no poden garantir les mesures de seguretat ho notifiquin al Consorci d’Educació de Barcelona, al Departament així com el Servei de Prevenció de Riscos Laborals, atenent al fet que el Departament els ha deixat desemparats. Demanem que ens aviseu immediatament als sindicats per poder actuar ràpidament.

Finalment, volem felicitar i desitjar salut a tota la comunitat educativa, expressar el nostre reconeixement al conjunt dels docents i del personal no docent per la seva tasca continuada, i a la paciència, comprensió i esforç de les famílies durant aquesta situació tan difícil que estem vivint. Cuidem-nos i vetllem plegats per un retorn a les aules que tots volem que sigui en condicions.

Barcelona, 23 de maig de 2020.

Junta de personal del Consorci d’Educació de Barcelona