FP

EL DEPARTAMENT AJORNA LA REORDENACIÓ DEL CURRÍCULUM DE LA FORMACIÓ PROFESSIONAL PERÒ NO VOL FER MARXA ENRERE DEFINITIVAMENT

Davant de la decisió del Departament d’Educació d’ajornar la implantació de la nova ordenació curricular de tots els cicles formatius de la formació professional reglada, USTEC·STEs (IAC) considera que aquesta mesura és insuficient i no compleix les expectatives de la comunitat educativa, ja que només es limita a postposar-ne la implementació un any (el curs 2019-2020).

La reordenació curricular plantejada pel Departament suposa una reducció considerable de qualitat de la formació professional (FP), perquè es redueix l’horari curricular lectiu (la formació acadèmica es limita pràcticament a només un any), mentre que augmenten les hores als centres de treball, amb la qual cosa no és gens improbable una disminució de la plantilla d’FP.

Entenem que les mobilitzacions fetes per la comunitat educativa han donat fruit, de manera que el Departament s’ha vist obligat a deixar sense efecte la Resolució EDU/1706/2019, de 24 d’abril. Ara bé, amb aquesta decisió no en tenim prou, raó per la qual exigim la retirada d’aquesta resolució, i també de tot allò que se’n desprèn. Demanem al Departament una negociació veritable en el si de la Mesa Sectorial i no pas en altres espais. És intolerable que el que afecta la formació professional reglada es negociï en el si de la Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professionals, que no és ni l’espai adient ni tampoc el legítim, ja que no en formen part les entitats més representatives de la comunitat educativa catalana

El Departament s’ha compromès a negociar els canvis curriculars, però no pas la retirada, i per això iniciarà un seguit de meses tècniques d’FP i, posteriorment, de meses sectorials de negociació. Per tant, USTEC·STEs (IAC), estarà amatent en tota la negociació i lluitarà per una formació professional de qualitat, amb una plantilla i recursos suficients i reconeguda institucionalment i laboral en tots els sectors socials i econòmics.

USTEC·STEs creu que l’actual director general de la Direcció de Formació Professional va tirar pel dret sense consultar la comunitat educativa. En cap moment ha cercat el consens (ni amb les entitats educatives ni amb les que no ho són, ni tan sols dins el Departament mateix), de manera que aquesta actitud l’invalida com l’interlocutor escaient en les negociacions futures.

No podem permetre la formació professional de mínims (de només un any) que vol implantar el Departament. En canvi, USTEC-STEs (IAC) ha apostat i aposta per una FP de tres anys, en alternança simple (o bé dos anys acadèmics i un a l’empresa, o bé una formació de tres anys acadèmics i professionalitzadors al centre educatiu). Volem una formació professional reglada de grau superior que sigui equivalent a un grau universitari i una de grau mitjà de tres anys, inclusiva, no sexista i amb prou recursos per poder tractar la diversitat adequadament. El nostre país necessita una formació professional de qualitat i reconeguda i, per tant, totes les pràctiques en empreses s’haurien de fer amb un contracte laboral.

No podem permetre cap reordenació curricular que impliqui una pèrdua de plantilla de l’FP i per això exigim al Departament el compromís formal que cap docent perdrà el seu lloc de treball.

Per altra banda, i per la seva directa vinculació als fets que hem viscut les darreres setmanes, exigim la derogació de la Llei de la formació i qualificació professionals de Catalunya, ja que estem en contra del sistema de governança que planteja. D’acord amb aquest sistema, la presa de decisions sobre l’FP reglada ja no depèn del Departament d’Educació sinó del de Presidència, on el Departament de Treball i les patronals poden obtenir ingents beneficis. Amb el guirigall d’aquest final de curs ja s’ha vist fins on poden arribar… A més, aquest model de governança exclou tant els sindicats més representatius de l’educació pública i de la funció pública de Catalunya com la resta d’entitats de la comunitat eductiva.

Emplacem tots els agents socials a dissenyar una llei de formació professional que busqui la millora social i econòmica de Catalunya i que impliqui crear oportunitats per a tots i totes, per als treballadors/es i per a les empreses, a diferència la llei vigent, que només aspira a crear mà d’obra a qualsevol preu.

Considerem molt greu que l’actual Conselleria d’Educació no defensi una formació professional integral, general i educativa i la posi al servei d’altres agents molt allunyats dels interessos de l’alumnat.