FP

NO AL CANVI CURRICULAR DELS CICLES FORMATIUS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL

USTEC·STEs (IAC) va denunciar públicament la decisió del Departament d’Educació  de dualitzar tota la formació professional reglada. La nostra denúncia i la nostra pressió, així com la d’altres sindicats, en el si de la Mesa Sectorial de Negociació va forçar el Departament a convocar una Mesa Tècnica de Formació Professional per tractar el tema.

En aquesta Mesa Tècnica se’ns va informar que el Departament canviarà tots els currículums dels cicles formatius impartits a Catalunya, amb la finalitat d’unificar-ne l’estructura i permetre’n la dualització. Es pretén que els cicles formatius siguin de dos anys: en el primer curs s’impartiran els mòduls específics i els transversals i competencials (unes 1.000 hores), mentre que en el segon es destinaran 490 hores per a la formació en centres de treball (FCT) i unes 200 més per al mòdul de projectes i/o de síntesi, que estarà relacionat directament amb l’FCT. Pel que fa a la dual, s’hi dedicaran entre 1.000 i 1.300 hores durant el segon curs.

Com afectarà aquest canvi les plantilles? El Departament assegura que no es perdrà cap docent, però els comptes diuen que es podrien perdre al voltant de 5 hores lectives per cada grup de cicle formatiu. Si tenim en compte que n’hi ha uns 2.000, es perdrien directament uns 526 docents. Segons el Departament, es compensarà aquesta pèrdua amb el desdoblament de tots els mòduls pràctics dels cicles formatius,  la tutorització individualitzada de  l’alumnat del mòdul de projecte/síntesi, funció per a la qual s’assignaran hores, i l’augment de les hores per al seguiment de l’FCT. En definitiva, segons el Departament, “aquesta redistribució millorarà el servei."

Tanmateix, segons el nostre parer, seran les direccions dels centres les que, emparant-se en les seves competències i en el principi d’autonomia de centre, prendran les decisions que, d’acord amb el projecte de cada centre, considerin adequades per a la gestió d’aquesta “nova realitat”.

USTEC·STEs creiem que la dedicació horària per a aquestes tasques ha de quedar regulada i recollida a la normativa per dos motius: per evitar greuges comparatius entre docents que treballin en centres diferents i per impedir que aquestes hores desregulades s’acabin perdent.

Segons el Departament, l’objectiu principal d’aquesta iniciativa és augmentar el potencial professional de l’alumne i la seva ocupabilitat.

L’Administració educativa pretén que el nou model s’implanti a tots els centres el curs vinent, però fins  el curs 2020/2021 no se’n notaran els efectes més negatius, ja que aleshores s’impartirà el segon curs, en què es concentren el gruix de les novetats (augment hores FCT/dual, mòdul de projecte o síntesi…). Tanmateix, per a USTEC·STES aquesta decisió ja afectarà negativament el proper curs a causa de la reducció de les hores de docència dels diferents mòduls professionals.

Estem davant d’un canvi que ha vingut per quedar-se als centres educatius durant molts anys. I per això el Departament iniciarà en breu una campanya que inclourà un pla de comunicació amb “parts dels actors (directors i directores, inspecció educativa, professorat, associacions d’empresaris…)”. Aviat es penjaran tots els nous currículums a l’XTEC i s’implementarà un pla de formació del professorat d’àmbit general però que afectarà la dual, la formació en el treball per competències, la formació en centres tecnològics i la formació específica en el centre. També s’implementaran diferents canvis normatius de caire laboral per fer possible la implantació dels nous currículums, l’anivellament retributiu beca/contracte, l’eliminació del voluntariat en la dual. Es regularan el descans i les vacances dels alumnes, les absències del lloc de treball…

USTEC·STEs (IAC) hem traslladat al Departament el nostre neguit i decepció envers tot aquest procediment. També hem fet arribar una queixa al Director General de Professorat i el Director General de Formació Professional per no haver comunicat des del primer moment als representants legítims del professorat aquest projecte que afecta radicalment les condicions laborals de tots i totes els treballadors i treballadores de formació professional del Departament d’Educació. És intolerable la manca de transparència que practica el Departament contínuament així com el menyspreu mostrat envers  els representats legítims del professorat.

D’altra banda, hem demanat al Departament que ajorni la implantació dels nous currículums fins que totes les parts puguin estudiar els nous canvis. És inacceptable que canvis d’aquesta transcendència es puguin implementar sense fer prèviament un estudi acurat de les seves conseqüències en tots els nivells. Els centres no hi estan preparats i no tenen temps per poder adaptar-ho “tot” al nou model curricular. Tampoc el sector empresarial no està preparat per a aquest nou escenari.

USTEC·STEs (IAC) sempre ha apostat per la formació professional en alternança simple: dos cursos al centre i un curs a l’empresa, retribuït segons conveni i amb totes les garanties formatives i laborals. L’estudiant és un actiu, és el futur del país, i no pas un instrument d’explotació. La formació professional ha de garantir la competència de la persona titulada en la seva professió, la seva versatilitat i adaptabilitat als canvis futurs, i no ha de ser pas una eina d’inserció laboral a qualsevol preu.

Així mateix, potenciarem i donarem suport a totes les iniciatives sorgides de col·lectius de professorat,  d’instituts o famílies professionals, per manifestar el  desacord davant la imposició d’aquesta mesura i ens comprometem a traslladar-lo al Departament d’Educació.

USTEC·STEs demana la paralització de l’aplicació d’aquests canvis en la formació professional, que s’han introduït sense cap mena de consens i informació prèvia i que només aconseguiran la desmotivació del conjunt del professorat.