Pel català

L’STEI Intersindical, STEPV i USTEC·STEs (IAC) inicien un camí conjunt per a reivindicar la llengua a l’ensenyament

Avui a l’Escola de Formació i Mitjans Didàctics de l’STEI Intersindical s’ha fet la conferència de premsa conjunta dels tres sindicats majoritaris de l’ensenyament a Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears: USTEC·STEs (IAC), STEPV-IV i STEI Intersindical.

Marc Candela, de l’STEPV-IV, ha explicat que des 1984 al País Valencià hi va haver un sistema de línies, en català i en espanyol. Aquest sistema preveia un increment de l’ús del català a les línies en espanyol, que no s’ha produït.

El 2018 el Govern del Botànic va substituir aquests programes per un sistema únic en què tot l’alumnat havia de fer un mínim de 25% en català i un 25% en espanyol; i la resta en l’altra llengua i en anglès.

El Govern actual del PP i Vox derogarà aquesta llei i establirà un programa únic a cada centre en què les famílies trien quina és la llengua vehicular del centre, un gran retrocés per a l’ensenyament en català.

L’STEPV-IV proposa una regulació similar al Decret de mínims de les Illes Balears. En aquest sentit, ha apuntat que és molt important la feina conjunta de les entitats amb Escola Valenciana.

Iolanda Segura, de la USTEC·STEs (IAC), denuncia que les campanyes en contra de la immersió a Catalunya venen de lluny —amb episodis com l’oposició als aspectes lingüístics de l’Estatut del 2006— i són provocats per grupuscles minoritaris que van contra la convivència. Els tribunals prenen part i anteposen les idees de llibertats individuals a les de les llibertats col•lectives.

Segura denuncia que el nou Decret d’ús del català a l’ensenyament no blinda la llengua catalana i, molt probablement, no servirà per a frenar la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que imposa un mínim del 25% de les classes en castellà a les aules.

Per la USTEC la immersió lingüística ha funcionat, ja que els alumnes tenen un coneixement equitatiu de llengua catalana i castellana. Aquest model educatiu prioritza la igualtat d’oportunitats i la cohesió social: el resultat de les competències bàsiques i la selectivitat indiquen que el model d’immersió garanteix l’aprenentatge i la competència en les dues llengües.

Pel que fa a les Illes Balears, Miquel Gelabert (de l’STEI Intersindical) ha rebutjat els plans del PP i Vox contra la llengua pròpia en tots els àmbits, no només l’educatiu. Ha remarcat que el projecte polític de la dreta i l’extrema dreta és la substitució absoluta de la llengua catalana per la llengua espanyola en tots els àmbits.

També ha recordat que els problemes principals de l’ensenyament tenen relació amb les inversions, i se centren en aspectes com ara les ràtios, les infraestructures o l’atenció a la diversitat.

Els tres sindicats que han participat a la conferència de premsa d’avui mantindran la col·laboració per a construir un moviment unitari que aturi els peus a l’ofensiva política contra la nostra llengua.

revindicació llengua sindicats

Informació sobre l'ús de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques i perquè tinguis la millor experiència d'usuari/ària. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per acceptar les esmentades galetes així com la nostra política de galetes