USTEC·STEs (IAC) reafirmem davant Cambray la necessitat d’un acord que reverteixi retallades i consolidi guanys pel col·lectiu.

Valoració de la reunió bilateral amb el conseller i de la mesa sectorial del 26 de maig de 2023.

Divendres passat es va celebrar una mesa sectorial amb un únic punt a l’ordre del dia: la nova proposta del Departament d’Educació sobre condicions laborals. Posteriorment, es va celebrar una reunió entre USTEC·STEs i el conseller, amb la presència de la secretària general d’educació, la directora general de professorat i la directora general de serveis, de la que depèn el personal laboral.

USTEC·STEs (IAC) vam manifestar al conseller Cambray el profund malestar per les polítiques dutes a terme per part de Departament, especialment la relativa al calendari escolar, les mancances del procés d’estabilització i tot allò lligat a la política educativa, com són les iniciatives de digitalització o “innovació”.

Respecte a la proposta d’acord que se’ns ha ofert, vam remarcar que comparada amb la de gener s’han fet alguns avenços tímids, però també s’han empitjorat altres aspectes importants. Un plantejament que des d’USTEC·STEs només podem entendre com a estratègia negociadora o manca de voluntat d’acord per part de l’Administració.

Com a sindicat majoritari vam manifestar la nostra voluntat d’arribar a un acord, però deixant clars els mínims: no signarem cap rebaixa. Exigim que l’acord reculli el retorn dels sexennis (reconeixent el deute), l’equiparació salarial de l’FP de forma permanent, la reducció de dues hores lectives pels majors de 55 anys i progressos sobre el calendari i l’estabilització. Considerem que l’Administració té l’oportunitat de canviar el cicle de confrontació si ofereix un bon acord que reverteixi aquestes retallades i consolidi guanys col·lectius.

A la reunió bilateral amb el conseller vam expressar també el nostre rebuig a les condicions abusives que aquest havia posat a la mesa per tal d’arribar a un acord: que el pacte fos amb tots els sindicats (amb una clara voluntat de pressionar USTEC·STEs) i a canvi de la pau social. Des del nostre sindicat vam advertir al conseller que no podem acceptar cap xantatge. Ni acceptem que es recriminin les nostres accions, ni signarem cap compromís que impliqui renunciar a la nostra acció sindical.

Especialment, després dels resultats electorals obtinguts pel partit del govern a les darreres eleccions municipals, USTEC·STEs considerem que és el moment perquè ERC faci un gir de 180° a les seves polítiques educatives, que rectifiqui i ofereixi avenços a la part social, o bé que cessi al conseller Cambray.

Les reivindicacions del personal laboral.

Bona part de la reunió amb el conseller va versar sobre la situació del personal laboral i les seves reivindicacions, ja que aquestes no tenen cabuda a la plataforma unitària pel rebuig explícit d’altres organitzacions sindicals.

Vam posar l’accent en la necessitat que tot pacte d’estabilitat inclogui també el personal laboral. La representant del personal laboral d’USTEC·STEs va demanar també a Cambray que es millorin les condicions de les treballadores de 0-3 a les llars rurals, que les escoles bressol que depenen de la Generalitat tinguin el mateix calendari escolar que la resta de centres, que el mes de juliol sigui per a la formació també en el cas del personal laboral i que els terços de jornada passin a ser mitges jornades, com ja passa en el cas dels docents.

El conseller es va comprometre a estudiar totes aquestes demandes i a valorar principalment les que suposen un greuge respecte als docents, com la presencialitat del juliol o els terços de jornada.