Eina 531

PROFESSORAT DE NOU INGRÉS A LA FUNCIÓ PÚBLICA CURS 24/25

Versió en pdf

Eina sindical d’informació

CURS 2024/25

Enhorabona!

Des d’USTEC·STEs (IAC) et felicitem per haver superat el concurs d’oposició (CO) al cos docent, un pas decisiu per accedir al funcionariat de carrera. Som conscients que aquest procés no ha estat pas senzill: Els sacrificis i nervis associats no estan justificats, els actuals CO (sigui l’extraordinari o l’ordinari) no són una bona eina per estabilitzar els i les professionals de l’educació més aptes i meritoris. Més que no pas les millors persones, aquests concursos, memorístics i gens competencials, premien les que disposen de més temps per preparar-se i no les valoren en l’exercici actiu de l’activitat professional. Tenint això en compte, són proves que perjudiquen qui no es pot permetre deixar de treballar o qui té persones a càrrec; per això tenen un caràcter clarament masclista i classista.

Tot i que la part més dura ja ha passat, sabem que encara et cal superar la fase de pràctiques, cosa que pot allargar la teva angúnia. De la mateixa manera que ens oposem a les oposicions, el fet d’haver de superar una fase de pràctiques subjecta a criteris no sempre objectius pot comportar greus injustícies. Fruit del decret de plantilles, el poder de les direccions deixa exposades moltes persones en pràctiques que, lluny de ser males professionals, són crítiques en els claustres o exerceixen la llibertat de càtedra. Els informes del centre poden ser usats com una eina de poder més per forçar la sortida de docents incòmodes per a la direcció.

Amb tot, esperem que aquesta etapa et permeti deixar definitivament endarrere la precarietat i dotar-te de la confiança per defensar els valors propis i alçar la veu quan cal fer-ho.

Dit això, aquí t’oferim aquesta Eina informativa perquè puguis orientar-te mínimament en les pràctiques i l’inici en el funcionariat de carrera. Esperem que et sigui útil, però si necessites més informació, som a la teva disposició a les nostres seus, per telèfon o per correu electrònic.

Si ja ets afiliada o afiliat, t’agraïm la confiança en el model sindical d’USTEC·STES (IAC). En cas contrari, et convidem a fer-te’n —la quota són 78 €/any— i a implicar-te en el moviment sindical i la lluita per la millora de l’educació pública catalana. Pensem que la teva aportació és molt important per continuar construint un model sindical independent i participatiu que ajudi a millorar l’educació del nostre país i les condicions de treball del professorat.

INGRÉS A LA FUNCIÓ PÚBLICA DOCENT

Aquesta informació és un resum de la RESOLUCIÓ EDU/2769/2024, de 25 de juliol, de regulació de la fase de pràctiques previstes a les resolucions EDU/4037/2022 (concurs oposició d’estabilització) i EDU/4103/2022 (concurs oposició ordinari).

Exempts de l’avaluació: Queden exemptes de l’avaluació de la fase de pràctiques les persones que hagin prestat serveis almenys un curs escolar com a funcionàries docents de carrera.

Període de pràctiques

Definició: La fase de pràctiques forma part del procés selectiu i el seu objectiu és valorar l’aptitud per a la docència de les persones seleccionades al concurs d’oposició.

Durada: La durada de la fase de pràctiques és de 3 mesos i mig, comptabilitzats a partir de la data de presa de possessió en la destinació adjudicada (1 de setembre) i fins al 30 de desembre del 2024 com a màxim. El període d’avaluació és de mínim 3 mesos d’activitat docent efectiva comptabilitzats des de la data de presa de possessió en la destinació adjudicada (1 de setembre) fins a 20 de desembre com a màxim. Si hi ha hagut absències justificades de la persona aspirant (baixes mèdiques, permisos), el període mínim s’ha de completar abans que la comissió qualificadora emeti la qualificació.

Les persones aspirants d’altres convocatòries que no haguessin pogut fer les pràctiques o no haguessin superat aquesta fase s’incorporen a fer-les i són avaluades segons aquesta resolució.

Curs de formació: El personal que a 31 d’agost de 2024 hagi prestat menys de 6 mesos de serveis en centres educatius públics o serveis educatius dependents del Departament d’Educació ha de participar en un curs de formació telemàtic específic. El curs consta de 25 hores, la inscripció es fa durant el mes de setembre i s’acaba abans del 23 de novembre. Cal superar-lo per superar les pràctiques. La informació sobre el curs es pot consultar a la secció de formació de la pàgina d’XTEC.

Tutoria: La fase de pràctiques s’ha de desenvolupar sota la tutoria  d’un membre docent del claustre funcionari de carrera.A cada persona en pràctiques se li assigna un tutor/a que intervindrà en l’avaluació i formarà part, com a vocal, de la comissió que emeti l’informe d’avaluació final. La persona tutora és designada per la direcció del centre o servei educatiu no més tard del 15 de setembre.

Procediment d’avaluació: Per avaluar i quantificar la fase de pràctiques, a cada centre o servei educatiu es constitueix una comissió d’avaluació, abans del 20 de setembre de 2024. La formen un membre d’inspecció, el director/a del centre i els tutors. 

El personal funcionari en pràctiques ha de rebre informació del procediment que s’utilitzarà per valorar-ne el desenvolupament professional i dels elements i descriptors que s’empraran per avaluar-ne la competència docent. Les inspeccions territorials poden acordar dur a terme actuacions informatives centralitzades amb tot el personal funcionari en pràctiques d’una zona determinada.

Finalitzada la fase de pràctiques, les comissions avaluen i elaboren un informe d’avaluació dels aspirants nomenats funcionaris en pràctiques amb la qualificació d’APTE o NO APTE.

Per a la valoració, es tenen en compte els criteris i descriptors dels annexos 1 (docents en centres educatius) i 2 (docents en serveis educatius). La comissió d’avaluació té en compte els informes dels membres de la comissió on l’aspirant hagi realitzat la fase de pràctiques i, si escau, dels responsables de les activitats de formació programades. Les persones aspirants també participen de l’avaluació aportant un informe amb la seva valoració i evidències respecte als criteris i descriptors dels annexos. Per superar les pràctiques cal ser declarat/da apte obtenint almenys la meitat de la puntuació possible dels criteris de l’annex (8/15 en el cas de centres educatius i 6/12 en el cas de serveis educatius) i superar el curs, si s’escau. 

Qualificació NO APTE: Qui sigui declarat no apte pot incorporar-se al grup d’aspirants de la promoció següent per repetir, una única vegada, la realització de la fase de pràctiques. Qui no s’hi incorpori per repetir la fase de pràctiques o qui sigui declarat/da no apte una segona vegada perd tots els drets al nomenament com a funcionari/ària de carrera.

Finalització de la fase de pràctiques: El període acaba el 15 de desembre del 2024 si s’han complert els 3 mesos i mig (en servei actiu) i els 3 mesos d’avaluació. En cas que no s’hagin complert els terminis, es poden ampliar fins al 30 de desembre (servei actiu) i el 20 de desembre el temps d’activitat docent. 

Ampliació de la fase de pràctiques: Les persones que no hagin pogut complir els terminis esmentats en el paràgraf anterior poden ser avaluades fins al 31 de maig del 2025. Si són aptes, seran nomenades funcionàries de carrera l’1 de setembre del 2025. Les persones que havien de fer el curs de formació (per no haver prestat més de 6 mesos de serveis) i no l’han pogut fer, tenen un nou període d’inscripció durant el mes de gener de 2025 i el curs finalitzarà abans del 30 d’abril.

Si la persona aspirant no pot completar els tres mesos mínims d’activitat docent abans del 30 de juny de 2025, serà avaluada el pròxim curs escolar d’acord amb la resolució que reguli la fase de pràctiques de la promoció següent.

Des d’USTEC·STEs (IAC) hem plantejat dubtes a l’administració sobre els terminis tan ajustats que es preveuen en aquesta convocatòria sense respostes massa concretes. És fàcil preveure que algunes comissions no es podran constituir dins les dates previstes i que les avaluacions no es podran dur a terme tal com preveu la normativa pel gran volum d’aspirants i brevetat en els terminis. Sense dubte, la nostra aposta seria deixar exemptes de la fase de pràctiques les persones que ja han demostrat experiència docent prestant serveis pel Departament.

Retribucions

El sistema retributiu és públic i les taules amb els imports que s’han de cobrar estan publicades oficialment. El Departament d’Educació no envia cap nòmina, sinó que les publica al Portal ATRI. És convenient entendre-les i controlar-les per assegurar-se cada mes que no hi ha cap error.

Cos

Sou1

(codi 001)

Complement destinació2

(codi 004)

Complement específic general3

(codi 005)

Mestres

1.147,35

566,35

674,28

Mestres ESO

1.147,35

566,35

674,28

Professorat tècnic d’FP

Mestres de taller d’arts plàstiques i disseny

1.147,35

697,43

689,46

PES: Professorat d’educació secundària / d’arts plàstiques i disseny / d’escoles oficials d’idiomes

1.326,90

697,43

689,46

Catedràtics i catedràtiques

1.326,90

835,38

689,46

1Sou: El determina el cos al qual pertanys.

Cos A1: Secundària (PES) i catedràtics.

Cos A2: Mestres i professorat tècnic de formació professional (PTFP). El cos de PTFP és un cos a extingir, ja que s’està en procés d’integrar les especialitats que conté al cos de secundària. El Departament preveu fer efectiu al llarg del present curs el pagament d’un complement retributiu als docents que es mantinguin al cos A2 mentre no es puguin integrar al cos superior A1.

2Complement de destinació: Correspon al nivell del lloc de treball.

3Complement específic general: Es retribueixen les condicions del lloc.

Aquests 3 conceptes de retribucions bàsiques són sempre a la nòmina des del primer dia de feina.

Hi ha altres retribucions que poden complementar les bàsiques, ja sigui per atribució de càrrecs específics, ja sigui per serveis prestats. Si tenies reconeguts complements per serveis prestats (triennis i estadis) acumulats pels anys treballats en el cos de personal interí, els conserves.

Complement específic singular: Tutoria, càrrec de coordinació, càrrec directiu, etc. Te l’assigna la direcció del centre a principi de curs. Hauries d’informar-te si el càrrec és retribuït i de comprovar que el reps en les primeres nòmines.

Triennis: És un complement que es cobra cada 3 anys de serveis prestats a l’Administració pública. No cal sol·licitar-los, però cal comprovar que es cobren quan ja s’ha complert el temps mirant que estiguin recollits a la nòmina.

Estadis de promoció docent: Es poden cobrar cada 6 anys de serveis prestats si s’acredita complir els requisits de formació docent. No es reconeixen d’ofici per part de l’administració, cal que els sol·licitis activament. Al llarg del curs vigent s’ha de corregir l’anomalia derivada de les retallades de 2012, per la qual calien 9 anys de serveis prestats i no pas 6 per tenir dret al cobrament del primer estadi.

Pagues extraordinàries: Hi ha dues pagues extraordinàries l’any i es cobren en la nòmina de juny i de desembre.

Trobaràs la informació actualitzada sobre retribucions a https://www.sindicat.net/retribucions-docents/

Assegurança MUFACE i seguretat social

En la nòmina trobaràs dues cotitzacions que corresponen a descomptes que practica el Departament per l’assegurança pública en matèria de serveis sanitaris, jubilació i altres drets socials reconeguts. A diferència de les persones interines i d’altres situacions contractuals fora de l’àmbit públic, el funcionariat en pràctiques i de carrera està obligat a dipositar els diners de l’assegurança pública no en la Tresoreria General de la Seguretat Social, sinó en un fons també públic però de caràcter autònom: la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l’Estat (MUFACE). Aquest ens, per tant, és qui gestiona les cobertures i manté convenis amb altres entitats.

Així doncs, MUFACE manté convenis amb la seguretat social (SS), que és la xarxa de drets socials públics general de l’estat, que engloba tots els sistemes sanitaris públics i de pensions dependents directament de la tresoreria l’estat i les administracions públiques. A banda d’aquesta xarxa, la mutualitat té establerts convenis amb diversos ens privats, en especial amb empreses prestatàries de serveis sanitaris.

A continuació tens una breu descripció dels drets reconeguts més importants i les opcions al respecte:

Serveis sanitaris:

Per a la cobertura sanitària, pots triar que MUFACE contracti els serveis de la SS o d’una de les asseguradores privades amb qui té convenis (SegurCaixa Adeslas, ASISA o DKV). El primer cas, la sanitat pública, ofereix una cobertura sanitària àmplia d’accés universal. És l’única que garanteix els tractaments més complexos i econòmicament més costosos quan es requereixen. En canvi, les assegurances privades ofereixen alguns serveis exclusius no contemplats en la seguretat social, però no donen la mateixa cobertura en alguns casos.

Des d’USTEC·STEs (IAC) considerem, igual que fem amb l’educació, que l’aposta pel sistema públic és garantia d’igualtat i justícia social. És per això que us animem a sol·licitar l’assistència sanitària amb la seguretat social.

Quins tràmits he de fer per a la cobertura sanitària amb MUFACE?

Una vegada hagis rebut el nomenament com a funcionària o funcionari en pràctiques, rebràs un correu de MUFACE. És a partir d’aquell moment que has de tramitar l’alta al nou règim d’assegurança i triar entre la cobertura sanitària per la SS o per una de les mútues sanitàries. També hauràs de demanar, a la web de MUFACE, una targeta d’afiliació a MUFACE (targeta groga), tot i que pots fer servir de manera equivalent l’aplicació per mòbil de MUFACE per a qualsevol tràmit. A més de la teva pròpia cobertura, pots incloure altres persones beneficiàries fent el tràmit des de la web de MUFACE.

Si continuo en la SS, puc continuar gestionant l’atenció mèdica amb la targeta sanitària que ja tenia?

Sí, un cop tramitada l’alta a MUFACE cal sol·licitar al CAP de referència que activin a la seva base de dades que ets de MUFACE i que activin la recepta electrònica.

Quina targeta sanitària he de fer servis si he triat un proveïdor de serveis sanitaris privat?

En aquest cas, l’entitat triada t’enviarà al domicili la targeta sanitària.

Pel que fa a la subvenció dels tractaments farmacològics, hi ha algun canvi?

Si has triat la SS, no; amb la nova targeta sanitària se t’aplicarà directament el descompte a la farmàcia sobre el preu del fàrmac. En canvi, si has triat una assegurança privada, hauràs de portar el talonari de receptes, que se sol·licita des de la web de MUFACE o l’app, per tal que t’hi facin les receptes.

Podré canviar d’assegurança sanitària un cop feta la tria?

Sí, es pot canviar d’entitat mèdica de forma ordinària una vegada l’any, al gener. Per efectuar el canvi en un altre moment de l’any cal al·legar motius concrets, com un canvi de província de residència o raons mèdiques, i comptar sempre amb l’acord de les entitats implicades.

Per a més informació, consulta el web de MUFACE.

Jubilació

Des de l’1 de gener del 2011, tota persona que adquireixi la condició de funcionària en pràctiques o de carrera cotitza obligatòriament en el règim de la seguretat social, i no com passava anteriorment que cotitzava en una caixa autònoma diferenciada que brindava uns altres drets en matèria de jubilació, entre d’altres (drets passius o classes passives). Això, per tant, va comportar un canvi en les condicions de jubilació.

Com a persona dependent del règim general de la seguretat social cal que compleixis aquestes condicions d’edat i temps cotitzat per poder-te jubilar el present curs:

  • Si tens 38 anys cotitzats o més, pots jubilar-te amb 65 anys.

  • Si tens menys de 38 anys cotitzats, has d’esperar a tenir 66 anys i 6 mesos d’edat abans del 31 de desembre de 2024 o tenir 66 anys i 8 mesos d’edat a partir de l’1 de gener de 2025.

Si ets afiliada o afiliat d’USTEC·STEs (IAC), pots demanar l’acompanyament i el càlcul de la jubilació a la teva persona delegada de referència. Aquest és un servei exclusiu per a l’afiliació.

Permisos, llicències, excedències i absències per motius de salut

La legislació sobre llicències, permisos i excedències és molt extensa i pot patir millores o retallades any rere any. Per vetllar per la millora d’aquests i altres drets laborals, USTEC·STEs sempre estem presents en meses sectorials d’ensenyament o generals de la funció pública.

Trobaràs la informació actualitzada al web del sindicat: https://www.sindicat.net/permisos-i-llicencies/

Cada permís o llicència té una normativa específica i es pot haver de tramitar la sol·licitud al servei territorial on prestes servei, a través del portal ATRI o a través de la direcció del centre docent. També cal fixar-se que n’hi ha de retribuïts i d’altres sense retribució. En tots els casos s’ha de consultar la normativa i acreditar documentalment el fet i, majoritàriament, cal demanar-los amb certa previsió.

Les reduccions de jornada són permisos en què el titular treballa només una part de les hores setmanals i la resta s’atribueixen a una persona substituta. En general, les retribucions queden reduïdes en la mateixa proporció de la jornada, però hi ha excepcions destacades, com ara la reducció per cura de fill/a menor de 6 anys, que reben una subvenció. Així, si un/a titular redueix 1/3 la jornada per cura de fill/a menor de 6 anys, treballarà un 66% de la jornada, però cobrarà el 80% del salari. Això, però, és només un exemple, cal consultar les condicions de cada permís/llicència/reducció abans d’efectuar-ne la sol·licitud.

Les absències per motius de salut poden tenir diferents casuístiques, i no en tots els casos són reconegudes com a falta justificada. Aquí també hem guanyat drets darrerament, i s’ha incorporat, per exemple, la flexibilització horària recuperable per menstruació o climateri, però també hem retrocedit en alguns, com és el cas de les hores d’absència per motius de salut sense incapacitat temporal (baixa mèdica), actualment reduïda a 15 h en dies complets de feina, és a dir, 2 dies feiners.

Com he de tramitar les baixes mèdiques?

En primer lloc, cal comunicar al més aviat possible la situació d’incapacitat al centre de treball, sigui per telèfon, correu o a través d’una persona de l’entorn familiar. A diferència de les persones funcionàries interines, on són els mateixos serveis sanitaris qui trameten la baixa a la direcció del centre educatiu, les persones funcionàries en pràctiques i de carrera han de tramitar la baixa mèdica certificada pel metge o metgessa de referència a través de MUFACE. Per fer-ho, cal portar l’imprès de baixa de MUFACE a la consulta i rebre’n dues còpies signades que caldrà enviar al ST o CEB per petició genèrica o e-Valisa. A partir del dia 91 d’incapacitat temporal cal sol·licitar a MUFACE el subsidi mitjançant la sol·licitud mitjançant el formulari. MUFACE es fa càrrec del 70% aproximat del sou i la resta l’abona el Departament fins a contemplar el 100% del sou.

Provisió de llocs de treball

Adjudicacions de destinacions provisionals (adjudicacions d’estiu)

És el sistema de provisió d’un lloc de treball provisional. Cada final de curs escolar (cap a maig o juny), totes les persones funcionàries de carrera que no tinguin una destinació definitiva on anar a treballar cal que participin de forma obligatòria en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals. Poden fer-ho amb una petició individual o participar en fases de propostes dels equips directius. Com a resultat del procés, les persones esdevenen propietàries provisionals (PP).

Cal estar al cas de la normativa que es publica cada primavera amb els terminis i les condicions per obtenir o renovar la destinació provisional del lloc de treball pel següent curs.

Des d’USTEC·STEs (IAC) ens oposem a la lògica antidemocràtica i arbitrària que hi ha darrere del decret 39/2014 (decret de plantilles), i la lògica de les confirmacions, procediments d’entrevista i tots els mecanismes opacs que vulneren els drets de les treballadores i treballadors. Apostem per la desaparició dels perfils i un sistema que garanteixi l’assignació de llocs per antiguitat. T’animem a organitzar-te amb el teu claustre per vetllar per la defensa dels drets col·lectius i la democràcia en el teu centre davant qualsevol acció autoritària de l’equip directiu.

Concurs de trasllats

El sistema de provisió definitiva d’un lloc de treball és el concurs de trasllats. Les vacants ofertes en els concursos de trasllats s’adjudiquen segons l’ordre de major puntuació que s’obté per antiguitat, desenvolupament de càrrecs o formació entre d’altres. Cal parar atenció a la normativa quan es publica, ja que es poden donar canvis d’un concurs a un altre. Com a resultat del procés, si se’ls adjudica una plaça, les persones esdevenen propietàries definitives (PD).

El funcionariat en pràctiques participa en el concurs de trasllats en funció de la nota d’oposició i l’any de convocatòria, i res més. També cal, per ocupar una plaça definitiva, ser funcionari/ària de carrera en la data de presa de possessió de la plaça.

El concurs de trasllats estatal es convoca cada 2 anys. Té caràcter estatal perquè surten vacants dels centres de tot l’Estat espanyol. Quan no es convoquen concursos estatals, el Departament d’Educació català pot convocar un concurs autonòmic restringit al funcionariat de Catalunya, tot i que fa anys que no ho fa. Està prevista la convocatòria del pròxim concurs estatal de trasllats la tardor de 2024.

Cal tenir en compte que la primera destinació definitiva s’ha d’obtenir en un centre que depengui del Departament d’Educació de Catalunya, sempre que l’oposició s’hagi tret en aquesta administració.

Per tant:

  • El primer curs després de superar l’oposició, se’t destina a un lloc de treball PROVISIONAL.

  • Podràs obtenir un lloc de treball DEFINITIU participant en un concurs de trasllats, quan es convoqui.

Altres formes d’obtenir un lloc de treball

  • Una comissió de serveis (CS) és un estat administratiu que adquireix una persona funcionària de carrera amb destinació definitiva en un centre que ocupa una plaça provisional en un altre centre. Les persones interessades l’han de demanar a les adjudicacions d’estiu i té una durada d’un curs escolar. Hi ha establerts uns motius concrets als quals t’has d’acollir per poder-la sol·licitar, que estan recollits a la resolució de les adjudicacions d’estiu, i una comissió en valora la concessió.

  • Hi ha concursos específics per treballar fora de l’Estat. Cal estar pendent de la convocatòria específica per ocupar llocs com a docent espanyol a l’exterior. Solen ser concursos convocats pel MEC (Ministerio de Educación).

Drets i deures

La legislació que s’aplica al funcionariat català és complexa i té caràcter estatal i autonòmic. A les nostres publicacions i al nostre web pots consultar els aspectes normatius principals. Sempre que et calgui assessorament o algun aclariment, no dubtis a trucar-nos perquè USTEC·STEs (IAC) atenem tothom en primera instància a través del telèfon o del correu electrònic. A més d’aquesta atenció universal, la nostra afiliació disposa d’assessorament jurídic i acompanyament en matèria de salut laboral i en el càlcul de la jubilació, entre d’altres.

Cada centre té la seva normativa interna, les Normes d’Organització i Funcionament de Centre (NOFC), que elabora i implementa l’equip directiu. Aquesta normativa està supeditada a les disposicions recollides als Documents per a l’Organització i la Gestió dels Centres (DOGC), que es publiquen a l’inici de curs i contenen gairebé tots els aspectes de la normativa relacionada amb les condicions laborals, la responsabilitat civil, l’organització, els horaris, etc.

Consulta tota la informació actualitzada al nostre web: https://www.sindicat.net/

Adreces i telèfons de les nostres seus.

Enllaços a les webs més útils: Departament d’Educació, Portal ATRI, XTEC, DOGC, MUFACE, etc.

Seccions de la nostra web de temàtica específica: salut laboral, moviments socials, secretaria de la dona, escola rural, personal laboral, formació professional, formació de persones adultes, etc.

Enllaç al nostre grup de Facebook per compartir inquietuds amb altres docents.

Zona restringida per a l’afiliació.

 

Eina 531. Nou ingrés 2024-25 portada
Download-d-retocat-el-text-final-a-72ppp
Enllac-pagina-fulls-d2-rectificat-en-72-ppp
Enllac-pagina-fulls-b2-rectificat-a-72-ppp
Enllac-pagina-fulls-f2-rectificat-a-72ppp
el_catala_no_es_toca
AFILIA_T amb QR actualitza ret a 72 ppp