Meses Sectorials

Resum de la mesa sectorial del 9 de març de 2026

Negociació de la contraproposta de millora de condicions laborals (5è i últim dia)

Presentació de la proposta per part de l’Administració

L’Administració ens lliura el document amb la proposta d’acord i ens fa l’explicació. Indica que s’hi ha inclòs la part econòmica (ens l’havia fet arribar sense aquesta part).

En relació amb l’àmbit d’aplicació, s’explica que l’acord s’adreça al personal funcionari docent no universitari que presta serveis als centres educatius i als serveis del Departament d’Educació i Formació Professional. L’acord tindria una vigència de quatre anys, prorrogable. També s’hi ha incorporat, a petició de la part social, que aquesta no renuncia a la negociació de les quantitats no percebudes derivades de la regularització dels estadis.

S’indica igualment que, en cas d’arribar-se a un acord, es crearia una comissió de desplegament i seguiment, així com possibles subcomissions per revisar-ne el compliment.

Pel que fa a les necessitats de personal, s’assenyala com un dels primers punts la seva revisió.

En matèria d’oferta d’ocupació pública i processos de selecció, es recorda que hi ha 5.521 places ja pactades a Funció Pública i que d’aquestes es mirarà quines poden ser convocades per a oposicions.

Sobre el concurs de trasllats, l’Administració es compromet a arribar al 65% de places estructurals amb personal amb plaça definitiva l’any 2027 i al 85% l’any 2028, partint del 57% actual.

En relació amb el currículum, es preveu elaborar concrecions curriculars i orientacions dels diferents sabers, així com desenvolupar materials i recursos abans del 31 de desembre de 2026.

Quant als perfils, s’informa que el curs 2027-2028 se suprimiran els perfils de competència digital, metodologies amb enfocament globalitzat i educació visual i plàstica. El curs 2029-2030 se suprimiria el perfil d’atenció a la diversitat. També s’indica que les places perfilades no es podran cobrir per entrevista, sinó que aniran per petició a les adjudicacions d’estiu. Afegeixen que s’avaluaran i revisaran els diferents perfils existents.

En l’àmbit de la desburocratització, l’Administració es compromet a implementar un sistema interoperable per evitar la introducció repetida d’una mateixa dada, revisar la documentació i els procediments per simplificar-los al màxim, vetllar per la desconnexió digital i dotar de més personal de serveis per assumir tasques no docents.

També s’informa que es revisarà la complexitat dels centres abans del 31 de març de 2027.

Pel que fa a les aules d’acollida, es preveu actualitzar-ne els criteris perquè la ràtio màxima sigui de 18 alumnes per dotació, així com revisar la xarxa d’aules d’acollida.

En matèria de ràtios, exposen que es fixarien en 20 alumnes a infantil i primària, 25 a ESO, 30 a batxillerat, 25 a CFGS, CFGM i cursos d’especialització, i 15 a CFGB. S’indica que el desplegament es faria en els pròxims anys, detallant el calendari any a any.

Sobre l’educació inclusiva, a curt termini s’anuncia l’elaboració, abans del juny de 2026, d’un mapa de les figures professionals vinculades a la inclusiva; la revisió de les dotacions dels serveis educatius abans d’acabar l’any; la revisió dels protocols en crisis conductuals abans del 31 de desembre de 2027; la revisió dels suports intensius i el desplegament del pla corresponent; l’increment de places als CEE amb una inversió addicional de 6.300.000 euros; la revisió dels CEEPSIR; la compleció de les dotacions de SIEI amb 85 MALL; la creació de 16 noves AIS el curs vinent; la incorporació de monitoratge de suport a la postobligatòria entre 2026 i 2030; la valoració d’un complement d’itinerància per a l’atenció domiciliària; el reconeixement d’un complement a les DEI; el desplegament de figures sanitàries als centres educatius per a les cures; una nova formació en inclusiva i prevenció de la salut mental; l’inici, el curs vinent, d’un programa de benestar per a docents i PAE; i la revisió i actualització del Decret 150/2017 durant aquest mateix curs. S’indica també que hi ha altres mesures previstes a mitjà i llarg termini.

L’Administració anuncia igualment la creació d’una mesa tripartida —administració, sindicats i patronals— per analitzar el model 0-3 i valorar l’adequació de ràtios i del model organitzatiu, així com una altra mesa específica per als centres d’educació especial (CEE).

S’hi afegeix el reconeixement del professorat com a autoritat pública en l’exercici de la funció docent.

També s’exposa el compromís de promoure l’establiment d’un complement que garanteixi l’equiparació dels sectors singulars de l’FP.

Pel que fa a les funcions docents, s’incorporen dues noves funcions que ja fem. En el cas de mestres, es preveu contribuir a la detecció de les necessitats educatives de l’alumnat en coordinació amb els equips docents i els serveis especialitzats del centre, i participar en actuacions orientades a prevenir i reduir les barreres a l’aprenentatge i a la participació d’acord amb el PEC i els recursos. En el cas del professorat, es preveu contribuir a la detecció de les necessitats educatives de l’alumnat en coordinació amb els equips docents i els serveis especialitzats del centre, i integrar la dimensió orientadora, personal, acadèmica i professional en la pràctica docent ordinària, especialment en els moments de transició educativa.

Pel que fa a la proposta de millora retributiva, l’Administració proposa un increment del 30% del complement específic en quatre anys.

També s’afegeix una disposició final segons la qual el Govern es compromet a convocar la comissió de desplegament i seguiment per analitzar la possibilitat d’actualitzar el règim retributiu a partir del gener de 2028.

L’Administració manifesta que la proposta és final i que no pot oferir més.

Davant d’això, la part social demanem un recés.

 

Intervenció d’USTEC·STEs (IAC):

Entenem que el Departament està plantejant un final de negociació i que no hi ha voluntat de continuar fins a arribar a un acord, perquè no hi ha opció de millora.

Com a consideració general, no compartim un model en què tot allò decisiu es traslladi de la mesa a la comissió de seguiment de l’acord. L’espai legítim de negociació és la mesa i així ha de continuar sent. Considerem insostenible que tot allò essencial es negociï al marge de la mesa, especialment en un acord de quatre anys.

A continuació, exposem els punts de l’acord que no compartim:

Sobre les necessitats de personal, defensem que cal convocar totes les places acordades i aprovades a funció pública, totes han de ser convocables.

Pel que fa al concurs de trasllats, valorem positivament avançar cap a una alternança entre concursos estatals i autonòmics, però exigim que surtin la majoria de places ja l’any vinent al concurs estatal. És inacceptable que només hi surti un 8% de places el curs vinent.

En relació amb els currículums, recordem que hi ha un conflicte obert amb el currículum de batxillerat, que existeix un consens ampli en contra de la modificació feta i que aquest aspecte no s’aborda a la proposta. Cal escoltar els treballadors i treballadores.

Sobre simplificació administrativa i desburocratització, valorem positivament que s’hi hagin recollit moltes de les nostres propostes, però advertim que tot queda subjecte a un pla i que cal concreció, especialment sobre el reforç dels serveis territorials i centrals.

En relació amb el model d’acollida, considerem que la ràtio hauria de ser de 10 alumnes, que caldria establir un mínim de mitja dotació per a 5 alumnes i que no s’hauria de fixar cap topall. A banda que es va dir que es contemplaria l’opció d’afegir-les a l’educació postobligatòria i ha desaparegut de la proposta d’acord.

Sobre les ràtios, la proposta s’avança al que es negocia a nivell estatal en infantil i primària, però reclamem el mateix esforç a la resta d’etapes —secundària i postobligatòria— i també el còmput per dos de l’alumnat NESE A a partir del curs vinent.

Pel que fa a la inclusiva, considerem que el marc és interessant però insistim que no hi ha compromisos materialitzats, que cal concreció i que els centres ho han de notar ja el curs vinent. També assenyalem que no s’ha inclòs la possibilitat d’un complement per als coordinadors CRETDIC. A més, heu inclòs formació obligatòria, però aquesta s’hauria d’impulsar, amb facilitats, però mai imposar-se. També calen desdoblaments a l’FP a partir de 15 alumnes, tal com s’havia inclòs anteriorment a l’acord.

En l’àmbit salarial, USTEC·STEs (IAC) considerem que no es resol el greuge retributiu, tot i que el Departament l’admet i el reconeix. L’oferta és d’uns 200 euros a assolir en quatre anys, molt lluny del greuge existent, i ni tan sols arriba a un increment equiparable al de l’Estat, en situar-se al voltant del 7,5%. Recordem que Catalunya és la comunitat amb pitjor pressupost per a educació i ni tan sols arribem als salaris de Cantàbria. Per què als Mossos se’ls aplica un augment enguany mentre que al professorat se li ofereix un augment inferior i a quatre anys? Considerem que el col·lectiu no avalarà aquesta proposta.

Sobre la referència al deute dels estadis, per què s’ha inclòs a l’acord el fet que no se’n renuncia al reconeixement? Realment hi ha voluntat de reconèixer-los o simplement suposa que es podrà continuar reclamant sense que s’hi actuï?

USTEC·STEs (IAC) manifestem que hem mantingut voluntat negociadora, que no ens hem aixecat de la mesa, que hi hem dedicat moltes hores i que s’ha avançat en alguns aspectes. Tot i això, la qüestió retributiva havia d’abordar-se amb una nova proposta dimarts passat, ha passat més d’una setmana i heu acabat oferint només un 5% més del complement. Per què aquest buit en les negociacions? Si el 30% del complement fos enguany i hi hagués un calendari per a la resta, encara se’n podria parlar. Preteneu tancar el conflicte sense resoldre’l? Recordem que la setmana passada vam lliurar 50.000 signatures del col·lectiu al manifest Dignifiquem la professió, unes signatures que avui mateix registrem al Departament i amb les quals hem de ser coherents. La negociació realment està tancada? Si busqueu desmobilitzar, advertim que amb aquesta proposta no ho aconseguireu, al contrari.

Finalment, recordem, com ja hem anat dient, que defensem que el col·lectiu ha de tenir l’última paraula, mantenim la mobilització de la setmana de vagues al març. Si el Departament vol avançar, ens ho heu de traslladar, perquè de moment sembla que trenqueu la negociació i no voleu continuar negociant. Per a un acord històric, cal un esforç històric.

 

[En la intervenció de CCOO i UGT, demanen que s’afegeixi a l’acord el tema de les pernoctacions]

 

[Durant la intervenció de la resta de sindicats, abans que s’arribi a cap acord, els mitjans de comunicació ja informen de l’acord entre sindicats i Educació, ho denunciem a mesa. Davant d’això, l’Administració demana un recés de cinc minuts.]

 

Resposta de l’Administració:

L’Administració recorda com es va iniciar el procés negociador, quina era la proposta inicial i que USTEC·STEs (IAC) consideràvem que aquesta se situava en un altre paradigma. Afirma que, per part seva, s’ha fet un esforç per acostar-se a les reivindicacions sindicals, especialment després de la jornada de vaga, i que s’ha intentat donar una resposta global i no només retributiva.

Malgrat que alguns sindicats la consideren insuficient, l’Administració defensa que es tracta d’una resposta realista, que no pretén enganyar. Reconeix que no resol el conjunt dels problemes, però considera que sí que suposa un avenç decisiu. Agraeix la voluntat negociadora dels sindicats, però insisteix que no té més marge i que no pot oferir una proposta econòmica superior.

També assenyala que la comissió de seguiment no va en contra ni obstaculitza la mesa de negociació, sinó que ha de servir per desplegar l’acord i tancar-ne els serrells. Afegeix que vol que quedi clar que la mesa és l’espai on s’acabarà decidint tot allò que tingui a veure amb l’acord.

Finalment, informa que l’únic element que pot incorporar de les demandes plantejades pels sindicats és el de les pernoctacions, amb els 50 euros per pernoctació que ja havia ofert en el seu moment: una nit a infantil, dues a primària i tres a secundària, incorporant-hi batxillerat i FP. S’indica que aquest element queda recollit a l’acord.

L’Administració pregunta aleshores si s’accepta o no l’acord, i reitera que no pot evolucionar més la proposta.

 

Intervenció final d’USTEC·STEs (IAC):

Recordem que s’hauria d’haver vingut a negociar dimarts passat, que la negociació es va aturar, que hi ha sindicats que han fet una consulta sobre l’acord amb el tema de les pernoctacions i que ara resulta que s’incorporen, sembla que la negociació s’ha fet d’amagat de la mesa sectorial. A més que, mentre encara estem negociant, ja s’ha anunciat que l’acord se signa.

No podem acceptar aquest acord. Aquesta era una situació previsible, però decebedora. Realment no es vol arribar a un acord amb la majoria de la representació sindical? Els sindicats disposats a signar no representen més que el 20-25% del col·lectiu.

Preteneu desmobilitzar? El conflicte es manté. Creiem que hi ha força i organització suficients per anar més enllà en la millora de les condicions laborals i del sistema educatiu, i reiterem que l’última paraula l’ha de tenir el col·lectiu i que la proposta de moment no satisfà el seu mandat.

 

[CCOO i UGT manifesten que signaran l’acord en les seves intervencions, ASPEPC i CGT manifesten que no, igual que USTEC·STEs (IAC)]

 

[L’Administració dona per acabada la mesa, demanem que se’ns faci arribar la darrera proposta d’acord per poder-la consultar. Se’ns informa a les organitzacions sindicals que no signem l’acord que, si ens volem adherir a l’acord, ho fem abans de la convocatòria de vaga i desconvocant-la.]

 

Enllaços d’interès:

Resum de la primera sessió de negociació de la contraproposta de millora de condicions laborals (4t dia): https://www.sindicat.net/2026/02/28/resum-de-la-mesa-de-negociacio-del-27-de-febrer-de-2026/

Informació sobre l'ús de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques i perquè tinguis la millor experiència d'usuari/ària. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per acceptar les esmentades galetes així com la nostra política de galetes