Resum Mesa 10 de Novembre sobre oposicions

Amb la total (i única) oposició d’USTEC·STEs (IAC), a la Mesa Sectorial de divendres 10 de novembre el Departament d’Ensenyament i la resta d’organitzacions sindicals (CCOO, UGT i ASPEPC·SPS) van acordar de publicar al més aviat possible la convocatòria d’oposicions, amb la qual cosa no hi ha marge per recollir possibles millores.

A l’anterior Mesa, celebrada el 18 d’octubre, USTEC·STEs ja hi vam mostrar el nostre desacord, i el vam mantenir, ja que considerem:

• Que la data de realització de les proves hauria de garantir el temps de preparació dels candidats i candidates i no hauria d’afectar la prestació del servei.
• Que aquestes proves s’haurien de realitzar el mes de juny-juliol i que el sistema d’adjudicacions d’estiu hauria de poder permetre que les persones que hagin superat el concurs-oposició siguin nomenades funcionàries en pràctiques l’1 de setembre. No podem acceptar que la complexitat actual del procés de gestió en els nomenaments de les adjudicacions d’estiu, que es deriva de la implementació del Decret de Plantilles, afecti la presa de possessió dels funcionaris en pràctiques.
• Que calia tenir en compte les reunions de negociació a Madrid entre alguns sindicats i el Ministerio de Educación, perquè se’n podria derivar alguna modificació en el reial decret.

USTEC·STEs hem considerat necessari reobrir la negociació de la publicació i el procediment d’ingrés, ja que la pressa a l’hora de publicar-lo lliga el sistema d’oposicions al sistema ordinari del RDL 276/2007 estatal i, per tant, s’ignora la negociació del nou sistema d’accés que s’està duent a terme a Madrid. Aquest nou sistema s’està tancant i acolliria les millores següents:

1. Milloraria la part de mèrits augmentant-ne el percentatge del 33 al 40%.

2. Incrementaria el nombre de boles (nombre de temes escollits a l’atzar) de la part del temari.

3. Augmentaria en 2 punts la part de l’experiència docent dintre de la fase de mèrits. El MECD proposa ampliar a 10 anys el màxim de serveis prestats, en comptes dels 5 actuals.

Hem d’informar que l’aplicació de l’article 155 ha provocat que en la Conferència Sectorial de les conselleries d’ensenyament de totes les Comunitats Autònomes de l’Estat, en què es van tractar les futures oposicions per disminuir la temporalitat i en què la Generalitat no estava representada, es produís un empat entre les 8 comunitats (les del PP) que defensaven que les proves de la fase d’oposició fossin eliminatòries i les altres 8, que s’hi van oposar. El Ministerio de Educación va desempatar votant, en nom del seu àmbit competencial actual, a favor que fossin eliminatòries. Així doncs, sembla que quedaran així…

Amb tot, i tot i que USTEC-STEs sempre s’ha oposat a aquest sistema d’accés i ha apostat i aposta per l’accés diferenciat que permeti la consolidació del personal interí que ocupa una vacant, entenem que aquestes modificacions del nou sistema d’accés afavoririen l’accés del personal interí.

Ara bé, cal tenir en compte que no s’aplicaran en la propera convocatòria d’oposicions (la que es publicarà properament i es durà a terme durant el 2018). Si a aquest fet hi sumem que les proves d’aquesta oposició començaran a l’abril, els problemes per als i les docents que treballen actualment s’acumulen.

USTEC·STEs hem defensat que calia esperar i, si era necessari, esgotar els 2 mesos que queden del 2017 per publicar la convocatòria d’oposicions del 2018 per tal de poder acollir-hi millores.

Per això no compartim la posició de la resta de la part social, que ha prioritzat els terminis de publicació als de les condicions, i més tenint en compte que CCOO i UGT van signar un pacte per negociar un nou sistema d’accés.

Per tant, el sistema d’oposició de les 2000 places del 2018 quedarà igual i no incorporarà cap de les millores esmentades més amunt. Tot seguit us informem de les principals NOVETATS d’aquesta CONVOCATÒRIA:

1. La convocatòria sortirà tan bon punt ho autoritzi el Ministerio de Educación (a causa del 155).

2. Es preveu que la presentació de les sol·licituds sigui de l’1 al 20 de desembre (també és el termini previst si es vol formar part del tribunal com a vocal voluntari).

3. En principi, el procediment selectiu començarà a l’abril.
4. Pel que fa als requisits del cos d’arts plàstiques i disseny, no es preveu l’exigència del màster en aquesta convocatòria.

5. Quant al certificat que acrediti l’exempció de la prova de llengua castellana i catalana, es podrà lliurar també al tribunal. D’altra banda, aquelles persones que hagin de realitzar aquestes proves han de tenir en compte que hi ha canvis respecte a convocatòries anteriors.

6. Tot i que qualsevol acte administratiu del tribunal pot ser objecte de reclamació davant el mateix òrgan, un cop fets públics els resultats de la fase d’oposició i la de concurs hi haurà 48h per presentar-hi una reclamació.

7. En referència a la presentació de documentació, es preveu simplificar al màxim les gestions: no caldrà presentar-hi el títol oficial de màster ni el DNI, si consta al registre informàtic del personal docent.

8. Pel que fa a les proves de les especialitats d’idiomes, s’han de realitzar en l’idioma corresponent.

9. USTEC·STEs durem a terme unes xerrades d’asse-ssorament per a l’elaboració de la programació i la defensa de la unitat didàctica. Cal recordar que aquestes SESSIONS no són cursos homologables (el seu objectiu és orientar en el procediment del concurs-oposició i oferir eines per a l’elaboració i defensa de la programació didàctica) i que hi tenen prioritat les persones afiliades.