COMUNICAT URGENT – Reclamem la digitalització democràtica dels centres educatius de Catalunya

Demanem al Departament d’Educació que honori la seva paraula, que sigui conscient de la urgència de la situació actual i que reconsideri el seu menysteniment del pla de digitalització democràtica dels centres educatius. Demanem a tots els partits i institucions responsables que contribueixin a que el pla avanci.

Enllaç al disseny d'implementació del nostre Pla de Digitalització Democràtica dels Centres Educatius: https://xnet.maadix.org/nextcloud/index.php/s/xqxr5REN34ErCLR#pdfviewer

[Podeu enviar-nos les vostres esmenes fins el 15 d'agost a contact@xnet-x.net]

Aquí el pla detallat que hem presentat al Departament d’Educació de la Generalitat segon acord (https://xnet-x.net/ca/privacitat-dades-digitalitzacio-democratica-educacio-sense-google/ ) i després d'un any de converses perquè dugui a terme una digitalització democràtica dels centres educatius amb servidors segurs, entorns de treball col·laboratiu (paquets educatius) auditables i capacitació digital puntera, i després d'una crisi pandèmica que ha ratificat les advertències i l'emergència digital que veníem anunciant des de setembre de 2019.

Ho hem fet en temps rècord, sense poder comptar amb cap suport del Departament, tot i que va dir que ens facilitaria les coses.

Hem comptat, això sí, amb l'ajuda de desenes de persones, des de famílies a professors /es, directors/es o alumnxs.

Així, de forma voluntària i purament activista,

> hem extret la informació que ens ha fet arribar la comunitat educativa;

> obtingut els pressupostos de la desena d'empreses nacionals i internacionals capdavanteres en cadascuna de les prestacions requerides i anteriorment anunciades (https://xnet-x.net/ca/privacitat-dades-digitalitzacio-democratica-educacio-sense-google/ );

> preparat el pla de treball amb la previsió dels recursos humans i

> els plans per fer un pilot i després escalar-lo.

Amb un disseny que optimitza els recursos, hem aconseguit que la quantitat que s'ha d'invertir perquè la digitalització de les escoles sigui democràtica i amb control sobre les dades i informació de la comunitat educativa sigui de l'1% del pressupost anunciat pel Departament per a la digitalització i que tingui possibilitat de repercutir en la innovació local.

Us hem de comunicar que l'hem presentat al Departament d’Educació de la Generalitat, amb el qual, en principi, tenim un acord perquè es prengui seriosament aquest pla, després d'haver estat un any demanant-li i després que la pandèmia hagi demostrat que era el que es necessitava. D'haver-se pres en consideració quan ho vam reclamar, hauria evitat en bona part el desastre de l'educació des de casa durant el confinament.

Us comuniquem que, malgrat el suport de moltes persones del partit d'aquesta Conselleria, les quals han entès la importància del que proposem, no hem vist cap voluntat per part del Departament, el qual planteja una altra vegada dilatar els temps de forma totalment innecessària.

Concretament des del Departament afirmen que:

1- No saben si el poden incloure en el Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020-2023 que acaben de presentar, com si no tingués res a veure, fos una novetat i no portéssim un any parlant del tema ni tinguéssim un acord signat.

http://www.ctecno.cat/mar-camacho-dg-dinnovacio-recerca-i-cultura-digital-presenta-el-pla-deducacio-digital-de-catalunya-2020-2023/ És tan sols un exemple: quan presenten el pla de digitalitzación que impulsa el Departament, fan cas omís.

2- Van demanar expressament excloure de l'acord al CTTI y Cesicat per les rivalitats palatines entre partits de govern. Encara que això es pugués entendre, el que és inadmissible és que ara tirin pilotes fora i ens diguin que el que proposem en realitat és responsabilitat de CTTI i Cesicat i no d'ells. Podem fàcilment demostrar que hem estat demanant incloure'ls a les converses i no han volgut fer-ho. En la situació en què estem, és abocar al desastre que una i altra vegada les baralles palatines produeixin la paràlisi de les tasques necessàries. A més, en aquest cas era absolutament innecessari ja que el mèrit se l’enduia tot el Departament d’Educació. Estem farts que la població pagui els plats trencats de polítiques electoralistes quan el que cal fer és que les coses es duguin a terme.

3- Que s’ho han d'estudiar – normal. Però, quan podem començar a treballar, ja que l'acord havia de ser un punt de partida i no ens han donat cap de les facilitats acordades? La resposta ha estat "Heu d'estar en el vostre lloc i donar les gràcies que us atenguem". Però impossible concretar cap data per a treballar. Després d'un any i mig d'aquesta medicina i vista l'evidència del punt 1, hem entès que és només per mantenir-nos ocupades.

No hi ha temps. Aquests càrrecs, en aquest àmbit com en d'altres sectors, no semblen haver après la lliçó de la pandèmia. Sense societat civil organitzada no hi hagués hagut ni tan sols respiradors suficients. Ja n'hi ha prou de menysprear el treball de la gent. Molta gent ha donat suport el nostre pla de digitalització democràtica dels centres educatius. Hi ha escoles que ja estan a punt per començar el pilot. La digitalització ja està passant i el fet que decideixin deixar fora una proposta de digitalització democràtica que es basa en els més alts i freqüents estàndards de programari no privatiu i escalable per donar espai a empreses de km0, ens fa pensar que la digitalització que defensen no és la que defensem.

Hem de denunciar una submissió innecessària a les pressions corporatives tant dels que volen afavorir el monocultiu de multinacionals com Google i el seu G Suite for Education com dels que tenen interessos clientelars amb els diversos Departaments i volen impedir la diversitat i una digitalització que permeti que pugui aflorar lliurement més innovació a Catalunya i més llocs de treball, sense que depenguin del seu control.

Aquesta paràlisi interessada i aquesta submissió són innecessàries fins i tot per afavorir certs interessos acaparadors: com ja vam dir, l'entramat clientelar dels de sempre no perdrà el seu negoci ja que el nostre pla només arriba a aquella part de la comunitat educativa que vol tenir sobirania de les dades i la informació, que es preocupa pels drets humans de segle XXI i que, malauradament, és minoritària.

D'altra banda, no és possible crear llocs de treball sobirans, de qualitat i de km0 sobre la base de l'escassetat i els monopolis. Sobre aquesta base tan sols es crea treball esclau del capitalisme de plataformes.

Promoure codi obert auditable permet obrir el ventall de possibilitats. No és admissible que un govern defensi interessos de forma innecessàriament excloent. És un sense sentit impedir que puguin aflorar altres opcions. Que els quadres d'un partit que governa siguin tan sensibles a les pressions corporatives i menyspreïn els esforços de la societat civil és dramàtic i demanem al partit i a totes les formacions polítiques que recondueixin aquesta situació.

Podríem arribar a finals de 2020 amb una digitalització dels centres educatius que podria ser un model europeu de democràcia i sobirania de les dades. Podríem i HAURÍEM de fer-ho perquè és possible.

Encara no estem en la democràcia del futur en què les institucions col·laboren amb la societat activa que demostra dia a dia les seves capacitats, cosa que no podem dir de qui tenim davant. Encara ens demanen que els reverenciem. La pandèmia i la brutal crisi que ve han deixat clar que no hi ha temps per fer reverències, tan sols de col·laboració i d'optimitzar esforços. Després d'estar un any i mig esperant la seva consideració i després d’una dura lliçó de digitalizació forçosa de l'educació deguda a la pandèmia, pensàvem que per fi es podia arrencar a treballar sense excuses. Però ens equivocàvem.

Això no acaba aquí.

Donarem notícies en breu.

Gràcies a totes les persones que han ajudat. Si us plau, no abandoneu. Ho aconseguirem.

Els centres educatius interessats en participar en el pla pilot quan aconseguim institucions interessades que ho facin possible, poden escriure'ns a privacitatdedadesalesescoles@xnet-x.net.

Continuem.

Si us plau, difoneu!

Mares, pares promotors i Xnet

S'adhereixen i se sumen a la lluita:

FaPaC (Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes [AMPAs] de Catalunya-

USTEC•STEs -IAC (Sindicat de traballadores i treballadors de l’ensenyament de Catalunya)

SEPC (Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans)