USTEC-STES (IAC) donem suport al manifest:

La Confederació Intersindical i la Confederació de STEs-i es mobilitzen per exigir al Govern espanyol solucions immediates per al personal temporal i interí en totes les Administracions Públiques

En les darreres dècades, la precarietat laboral s’ha generalitzat en el mercat laboral espanyol, però són les Administracions Públiques les que han contribuït a la precarització laboral a través de la contractació temporal. Durant dècades, han utilitzat la contractació de personal eventual per cobrir vacants permanents i estructurals i no per resoldre qüestions puntuals o de caràcter urgent, com així indica la normativa.

En els darrers mesos, després de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del 19 de març de 2020, el personal temporal i interí de les Administracions Públiques ha estat reconegut, la qual cosa, des de fa anys, es denuncia per part de la Confederació Intersindical i els STEs-i: les Administracions Públiques han abusat de la contractació temporal.

La citada sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, en base a la Directiva UE 1999/70, reconeix que hi ha hagut abús de temporalitat en la contractació del personal eventual i interí del sector públic. Adverteix que ni els processos selectius de lliure concurrència, ni la transformació del personal temporal o interí en “indefinit no fixe” són la solució, perquè cap d’aquestes mesures garanteix la protecció del personal que ha sofert abús de la temporalitat. També deixa en clar que els processos d’estabilització resultants dels dos Acords a nivell estatal de 2017 i 2018 (subscrits per CCOO, UGT i CISF) no són sanció a l’abús de la contractació temporal.

En el darrer trimestre de 2020 s’han presentat diferents iniciatives parlamentàries, tant en el Congrés dels Diputats i Senat com en alguns Parlaments autonòmics (Catalunya, País Basc, Canàries). En unes s’insta perquè emprenguin accions normatives per promoure la consolidació administrativa d’aquest personal treballador públic en frau de Llei legislativa a través de la reforma de l’EBEP; en altres, es proposa una de la legislació bàsica per establir un torn restringit d’accés.

Des de la Confederació Intersindical i els STEs-i, exigim que, de forma urgent, es busqui una solució per a tot el personal del sector públic que ha estat contractat en frau de Llei i que ha estat víctima de las polítiques de contractació errònies i abusives que s’han dut a terme durant dècades.

Per això és necessari que es posin en marxa de forma urgent iniciatives normatives o legislatives que evitin els efectes negatius que per a aquest col·lectiu tenen les ofertes extraordinàries d’estabilització de l’ocupació convocades arran de l’Acord pera la Millora de l’Ocupació Pública signat per el Partit Popular i elss sindicats CCOO, CSI-F i UGT en 2017. Perquè, com ha deixat mitjanament clar el TJUE, ni suposen una sanció per a les Administracions incomplidores de les normes europees, ni molt menys constitueixen un mecanisme de rescabalament per al personal objecte de l’abús de la temporalitat.

Per últim, diferenciant entre les mesures que hagin de resoldre el problema de l’alta taxa de temporalitat actual d’aquelles que tinguin una finalitat preventiva, s’han de introduir en l’Estatut Bàsic del Treballador Públic modificacions que recullin mecanismes efectius de sanció per a les Administracions Públiques incomplidores. Si concorren aquestes condicions, la Confederació Intersindical estarà disposada a prestar la seva col·laboració i recolzament però, si no és així, no dubtarem en posar els mitjans necessaris al nostre abast perquè es compleixi la màxima de reduir la temporalitat consolidant a les persones objecte de frau de llei sense que ningú quedi al darrere en el camí.

Mentre no es doni una solució, la qual entenem que no pot ser altra que l’estabilitat, consolidació o qualsevol altra figura que reconegui la fixesa i que suposi una sanció l’abús de temporalitat, des de la Confederació Intersindical i els STEs-i impulsarem una campanya de mobilitzacions amb altres organitzacions que s’hi sumin. També donem suport a algunes mobilitzacions posades en marxa per diferents col·lectius i plataformes de personal temporal i interí i, més en concret, recorreguts en caravanes de cotxes el pròxim diumenge 31 de gener per moltes ciutats. Perquè ha arribat ja l’hora de donar una solució a la contractació irregular en les Administracions Públiques.